Adif trau a exposició pública el túnel per a vianants que evitarà el perillós pas a nivell entre Alfafar i Sedaví

Un pas inferior de 12 metres permetrà el pas de vianants, ciclistes i usuaris en patinet, que suposen el 40% dels desplaçaments per este punt

Simulació del pas inferior que es farà al pas a nivell d'Alfafar per a vianants, ciclistes i patinets
Simulació del pas inferior que es farà al pas a nivell d'Alfafar per a vianants, ciclistes i patinets / Adif

L’esperada solució del pas a nivell entre Alfafar i Sedaví, convertit en un punt negre, que s’ha emportat desenes de vides en els últims anys, sembla estar un poc més a prop. L’administrador de les infraestructures ferroviàries, Adif, inicia esta setmana el tràmit per a exposar públicament el projecte que contempla la creació d’un pas subterrani per a vianants, ciclistes i usuaris en patinets com a pas alternatiu a este mortífer pas a nivell, segons han confirmat fonts d’este organisme a À Punt.

El tràmit és necessari a l'efecte de comunicar els terrenys expropiats i ocupacions temporals que requeriran els treballs. Es tracta d'un pas previ a la licitació de les obres. L’organisme depenent del Ministeri de Transports ha manifestat la seua intenció de licitar les obres abans d’acabar l’any.

El pas inferior tindrà 12 metres, amb una amplària de 4,8 metres. Es podrà accedir a través d'escales i rampes pels dos punts d'accés, com han detallat des de l'administrador de les infraestructures ferroviàries. Adif ha defensat el pas subterrani com a alternativa al pas a nivell com a solució segura i eficaç per a la mobilitat urbana en punts que concentren nombrosos vehicles i vianants.

En el cas del pas a nivell d’Alfafar, els vianants, patinets i bicicletes suposen el 40% dels desplaçaments que passen per este punt d’encreuament en condicions de seguretat. De fet, així ho va traslladar als alcaldes dels municipis afectats quan els va presentar el projecte el maig del 2024. A més, esta intervenció contempla la creació d’un parc urbà, amb voreres que conduïsquen fins al pas inferior, una zona d'arbres i jardins i bancs.

Zona enjardinada que es projecta al costat del túnel d'Alfafar
Zona enjardinada que es projecta al costat del túnel d'Alfafar / Adif

La construcció d'este túnel requerirà el desviament del trànsit rodat. Per això, s'ampliarà la calçada del carrer Manuel Iranzo i s'aprofitarà esta intervenció per a habilitar un aparcament de 53 places. No serà l'única zona per a aparcar. També se'n farà una altra al parc Gómez Ferrer, es reubicarà la zona infantil, es farà una connexió directa amb el nou pas i s'habilitarà un aparcament per a 68 places.

Els ajuntaments afectats, així com el veïnat, fa desenes d'anys que reivindiquen la supressió del pas a nivell, on han mort més de 75 persones en les últimes dècades. Es tracta d’un pas molt transitat. Està enclavat en el nucli urbà d’Alfafar i Sedaví, però molt a prop d’altres poblacions com Benetússer, de manera que el creuen centenars de persones i vehicles diàriament per a desplaçar-se per dins dels pobles. Esta circumstància afegida al volum de trens que el creuen diàriament, tant de rodalia com de mitjana i llarga distància, el convertixen en un punt molt perillós.

Soterrament de les vies a llarg termini

Paral·lelament a esta solució, hi ha un projecte de soterrament de les vies del tren, que cusen diversos pobles de l’Horta, amb els consegüents riscos i molèsties per a la població, però l’envergadura d’esta iniciativa, com va reconéixer el mateix ministre de Transports, Óscar Puente, al Senat porta a pensar en altres solucions que es puguen dur al terreny a més curt termini, com és el pas subterrani. En este sentit, des d'Adif assenyalaven este dimarts que "la construcció del pas inferior és la resposta més eficaç a curt termini per a fer segura la mobilitat dels ciutadans en l'entorn".

També et pot interessar

stats