Més de 15.000 passatgers afectats per la incidència registrada a l'alta velocitat de València

Associacions de consumidors recorden als passatgers que poden reclamar compensacions i devolucions

L'estació Joaquim Sorolla de València, de gom a gom
L'estació Joaquim Sorolla de València, de gom a gom / À Punt NTC

La incidència a les instal·lacions del túnel de Sant Isidre per on discorre l'alta velocitat a València va afectar un total de 15.300 passatgers aquest diumenge, en plena celebració de les eleccions generals del 23J. En concret, 8.500 viatgers de Renfe es van veure afectats, més de 4.000 d'Ouigo i 2.800 d'Iryo. Tot i que aquest diumenge es van recol·locar alguns viatgers, els últims afectats per l'avaria han pogut fer el viatge aquest dilluns, més de 24 hores després. Des d'aquest matí a les 6:35 hores ja s'hi ha représ la circulació amb normalitat.

Durant el dia en què va durar l'avaria a l'estació de València-Joaquim Sorolla, molts dels passatgers es van reubicar en altres mitjans de transport, com altres trens o autobusos. Els van traslladar fins a altres estacions des d'on pogueren reprendre els trens d'alta velocitat cap a Madrid, la ciutat de destí amb més combois afectats. Algunes companyies ja han anunciat mesures per a compensar els viatgers. Ouigo ha optat per reemborsar el bitllet i donar una compensació del 200%. Iryo encara ha de concretar la xifra de la compensació.

Les associacions de consumidors animen a reclamar

El secretari general de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, Vicente Inglada, ha animat "tots" els afectats per la cancel·lació de la circulació consultar el seu tipus de bitllet i reclamar, ja que "la devolució dels diners és un dels drets que sempre s'ha d'exigir". Demana també guardar les factures i tiquets de les despeses extra que hagen tingut per a poder accedir a compensacions.

Inglada ha explicat que "les companyies de baix cost tenen limitades una sèrie de devolucions i s’hauria de veure molt bé la lletra petita de cadascuna". El portaveu de l'associació ha recordat que "a vegades, el que és barat ix car perquè no té les mateixes clàusules de devolució".

"Davant d'un problema evident que fa que el teu viatge no es produïsca, ni en temps ni en forma, s'ha de demanar una compensació o devolució íntegra. Açò inclou si has pogut fer ús de l'opció alternativa que la companyia haja habilitat o si no fas ús d'aquesta perquè et suposa un perjuí, sempre que es justifique amb factura. Açò no vol dir que qualsevol despesa s'haja de pagar. S'ha de tocar terra i les companyies han de posar una solució", ha manifestat Inglada.

Per la seua banda, Facua també ha recordat als passatgers que davant de retards superiors a 60 minuts, l'empresa ferroviària ha d'oferir de forma gratuïtat menjar i beguda en la mesura adequada al temps d'espera. Així mateix, aquells que hagen patit danys i perjuís com la pèrdua d'hotels o enllaços amb altres mitjans de transport podrien reclamar davant d'Adif com a responsable de l'avaria.

També et pot interessar

stats