Represa la circulació de l'AVE entre València i Madrid després d'estar més d'un dia tallada

Adif obri una investigació per a esclarir les causes que van provocar l'incendi i la inundació posterior al túnel de Sant Isidre

Diversos viatgers congregats en l'exterior de l'estació de Joaquim Sorolla a València, aquest diumenge
Diversos viatgers congregats a l'exterior de l'estació València-Joaquim Sorolla a València, aquest diumenge / Ana Escobar (Efe)

Els trens d'alta velocitat entre València i Madrid ja tornen a circular amb normalitat aquest dilluns després de més de 24 hores de caos amb el servei interromput per una incidència al túnel de Sant Isidre, via d'entrada i eixida dels AVE a l'estació de Joaquim Sorolla. Operaris d'Adif han treballat tota la nit per a evacuar l'aigua que impedia el pas dels combois i han restablit el trànsit en la via, sobre la qual s'arribaren a acumular huitanta centímetres de líquid, a les cinc de la matinada. En un comunicat, l'empresa pública ha anunciat que obrirà una investigació interna per a esclarir les causes que van provocar l'incendi responsable de deixar inutilitzat el sistema de bombes. El primer AVE en direcció Madrid ha eixit a les 6:35 hores, una vegada represa la connexió entre les dues capitals. Entrevistada en Les notícies del matí, la delegada del govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha assenyalat que la jornada de hui transcorrerà "amb normalitat".

El contingent desplegat per l'organisme encarregat de les infraestructures fèrries, d'una cinquantena de professionals, ha aconseguit desaiguar el túnel afectat amb l'ajuda de tres bombes auxiliars. El trajecte per aquest canal d'accés es va haver d'interrompre quan, arran d'un incendi declarat en una arqueta del pou de bombes, prop de l'entrada a l'estació, el sistema es fa fer malbé i no va poder buidar l'aigua que havien usat els bombers per a apagar les flames. Aleshores va començar a acumular-se en aquell punt fins que el conducte que dona accés a València va quedar negat.

La suspensió de la circulació dels trens va afectar milers de passatgers de diversos operadors. Renfe, el més gran, va quantificar en vora 5.000 els damnificats, als quals s'ha d'afegir els més de 4.000 reconeguts per la francesa Ouigo i 2.500 més d'Iryo, la tercera marca que comunica en alta velocitat l'estació de Joaquim Sorolla amb la capital espanyola. Tot plegat, l'estimació total supera els 11.000 viatgers que, en plena jornada electoral del 23J, van veure cancel·lat el trajecte que tenien previst a València o a Madrid. Molts foren reubicats en altres mitjans de transport com a trens llançadora, trens de via convencional o autobusos, al llarg d'un dia replet de desplaçaments per les votacions en els comicis generals.

Adif ha assegurat haver mantingut "permanent comunicació amb les empreses ferroviàries per a la valoració i la definició dels plans alternatius de transport", al mateix temps que ha obert "una investigació" i ha assenyalat que, fins al moment, "es desconeixen les causes que han provocat l'incendi".

La incidència va començar en la nit del dissabte al diumenge, a les 03:46 hores, quan va haver de tallar-se la circulació entre Bif. Xàtiva i València J.S. per l'acumulació d'aigua sobre el carril. El nivell freàtic del túnel està per davall del nivell de la mar i un sistema de bombes, "perfectament dimensionat", compleix la funció de traure l'aigua. Però en quedar avariat per les flames, el líquid va començar a acumular-se.

Adif ha explicat que aleshores és quan va activar el protocol amb bombers de l'Ajuntament de València i resta de Forces de Seguretat de l'Estat. Els efectius antiincendis aconseguiren extingir les flames a les sis de la matinada, però els equips tècnics no van poder començar a treballar immediatament a causa del fum i l'elevada concentració de diòxid de carboni en el túnel. Una vegada es va comprovar que les bombes no estaven evacuant aigua es posaren en marxa diferents alternatives —entre les quals, un camió bomba per a desaiguar i la reparació dels equips malmesos— i finalment es va optar per muntar una bomba auxiliar, a la qual se'n sumaren dues més al llarg del dia.

També et pot interessar

stats