Les llums i les ombres de la proposta del PSOE i Sumar de suprimir els vols curts si hi ha tren
La iniciativa afectaria les connexions aèries de Madrid amb València i Alacant sense enllaç amb rutes internacionals
Transport ferroviari, si el trajecte dura menys de dues hores i mitja, en lloc de transport aeri. És una de les 230 mesures que contempla el pacte de govern que han presentat aquest dimarts el PSOE i Sumar amb la intenció d’implantar-lo si finalment aconsegueixen formar un executiu. D’aquesta proposta, apostar pel tren i no pels vols curts, estarien exemptes les connexions amb les rutes internacionals.
Amb aquesta iniciativa, el PSOE i Sumar pretenen seguir els passos de França, que al maig ja va prohibir els vols curts, que cobriren trajectes que comptaren amb una alternativa amb tren i que la duració del viatge sobre els raïls fora inferior a les dues hores i mitja. No obstant això, al país veí la iniciativa només ha suposat la supressió de tres vols, els que uneixen París, amb Nantes, Lió i Bordeus.
En el cas de la iniciativa que volen implantar el PSOE i Sumar a Espanya, queda clar que aquesta prohibició dels vols curts no afectarà les connexions a través dels grans hub, és a dir, els centres de distribució del trànsit aeri, que serveixen d’enllaç amb les rutes internacionals.
A pesar que Sumar advoca perquè la prohibició també incloga els ponts aeris, el document presentat pels dos partits aquest dimarts no fa referència a aquest aspecte, la qual cosa no significa que si prospera aquest pacte les dues forces que el subscriguen hagen de negociar-lo.
Pel que fa al sector, les aerolínies apunten que una prohibició com la del PSOE i Sumar té poc de sentit. És "més efectista que efectiva" perquè els vols que es volen suprimir a penes representen a Espanya el 0,9% de les emissions de gasos contaminants, com advertia el president de l'Associació de Línies Aèries, Javier Gándara.
En transcendir aquest dimarts que el pacte de govern incloïa la supressió dels vols curts, el president d'Iberia, Fernando Candela, ha criticat la proposta d'eliminar els vols de curt radi sense oferir alternatives, perquè aquesta mesura deixaria els passatgers que no viuen a Madrid sense connectivitat amb destinacions de llarg radi.
Aquesta eliminació faria que viatgers de València o Bilbao, per exemple, no pogueren volar a Madrid per a connectar amb destinacions de llarg radi, com els Estats Units o Amèrica Llatina, i optaren per connectar des de hub europeus, com París o Frankfurt. No obstant això, aquesta circumstància quedaria salvada en l’acord de les dues formacions, perquè vols com els que mencionava Candela no quedarien suprimits.
Segons l’anàlisi que ha fet Maldita.es, la proposta de Sánchez i Díaz només afectaria tres rutes aèries que uneixen Madrid amb Barcelona, València i Alacant. En aquests tres casos, es pot fer el trajecte en tren en menys de dues hores i mitja. Ara bé, el fet que Madrid siga un punt de connexió de vols podria deixar sense aplicar-se la prohibició.
Trajectes fora de la iniciativa
En aquells casos en què no són possibles les connexions ferroviàries directes i ràpides, com passa en el cas de la Comunitat Valenciana amb el nord d’Espanya, aquesta mesura quedaria en paper mullat.
Fora d’aquesta proposta quedarien, pràcticament per segons, trajectes que en tren superen, per segons, les dues hores i mitja. És el que passa amb l’itinerari entre Madrid i Sevilla, que es recorre en 2:33 hores. Un cas semblant és el de Madrid-Màlaga, que també es fa, si no hi ha retards en la ruta, en 2:36 hores.
Montero: "És una de les millors pràctiques"
Malgrat aquestes llacunes i que la iniciativa és només una proposta que es materialitzarà únicament si el PSOE i Sumar aconsegueixen formar govern, la ministra d'Hisenda en funcions, María Jesús Montero, ha defensat aquest dimecres que la reducció gradual de vols curts "és una de la millors pràctiques en transició ecològica a escala internacional" i ha recalcat que compta "amb el consens expert".
Montero s'ha expressat en aquests termes en una entrevista en la Cadena Ser, ha afegit que, amb mesures com aquesta, s'anirà progressivament incentivant l'ús del ferrocarril i reduint el dels vols, "que són més contaminants i tenen molt més perill per al canvi climàtic".
Barcala presentarà una declaració en el ple
L'alcalde d'Alacant, Luis Barcala, ha mostrat "oposició frontal" a l'eliminació dels vols domèstics i ha anunciat aquest dimecres que presentarà una declaració institucional amb caràcter d'urgència per a "manifestar el rebuig" de la ciutat amb la mesura.