El govern aprova un decret per a adequar l'impost de plusvàlua a la sentència del Constitucional
El contribuent podrà triar si paga per la plusvàlua real o l'objectiva i queda garantit que ningú que faça una venda a pèrdues l'haja de pagar
El Consell de Ministres ha aprovat aquest dilluns el reial decret llei que adapta l'impost sobre la plusvàlua municipal a la sentència del Tribunal Constitucional i que permetrà als contribuents triar entre dos mètodes de càlcul el que més els beneficie. L'objectiu, garantir que ningú haja de pagar una operació a pèrdues.
La reforma de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, un tribut local conegut com a plusvàlua municipal, permetrà al contribuent triar si paga pel guany real o pel resultat d'aplicar el sistema objectiu, en tant que estarà exempt de pagament quan la venda d'un terreny o immoble no reporte cap guany.
Així, la reforma retorna la constitucionalitat a l'impost perquè reflectisca la realitat del mercat immobiliari i per a garantir que els contribuents no hagen de pagar-lo si venen a pèrdues, segons ha destacat el Ministeri d'Hisenda en un comunicat.
Hisenda ha incidit, a més, en el fet que la norma restableix l'exigibilitat de l'impost, que havia quedat en suspens amb la sentència del Tribunal Constitucional (TC) del passat 26 d'octubre. Això evita el risc que els ajuntaments patisquen una reducció de recursos que puga suposar un augment del dèficit o la deterioració dels serveis que presten als ciutadans.
L'última sentència del TC va establir que l'impost local sobre la plusvàlua municipal es calcula amb un sistema objectiu i obligatori alié a la realitat del mercat immobiliari i a la capacitat econòmica demostrada pel contribuent.
Per a adequar l'impost a aquesta sentència, la reforma estableix amb claredat que les operacions on no hi haja un augment de valor no estaran subjectes a tributació i que s'haurà de constatar a instàncies del contribuent que no s'ha obtingut cap guany.
En cas de guany, el mètode de càlcul serà optatiu. Per tant, el contribuent podrà triar entre pagar d'acord amb el nou sistema objectiu, que s'adaptarà a l'evolució del mercat immobiliari, o en funció de la plusvàlua real.
D'aquesta manera, el contribuent podrà reclamar que se li aplique la plusvàlua real si la diferència entre el valor de transmissió i el d'adquisició és inferior al resultant de l'estimació objectiva.
Els coeficients, segons els anys transcorreguts
Se substitueixen els percentatges anuals aplicables sobre el valor cadastral del terreny per uns coeficients màxims, en funció del nombre d'anys transcorreguts des de l'operació.
Els ajuntaments tindran competència per a rebaixar aquests coeficients, ja que també podran rebaixar fins a un 15% els valors cadastrals per a garantir que el tribut s'adapte a la realitat immobiliària de cada municipi.
Per aquest mètode la base imposable de l'impost serà el resultat de multiplicar el valor cadastral en el moment de la meritació pels coeficients que aproven els ajuntaments. Els coeficients màxims establits en la norma estatal van des del 0,13, quan haja transcorregut un any des de la compra, fins al 0,45 quan hagen passat 20 anys o més. Aquests coeficients s'actualitzaran anualment en els pressupostos generals de l'Estat en funció de l'evolució del mercat immobiliari.
Es graven les operacions de menys d'un any
Com a novetat, seran gravades les plusvàlues generades en menys d'un any, és a dir, les que es produeixen quan entre la data d'adquisició i de transmissió ha transcorregut menys d'un any i que, per tant, poden tindre un caràcter més especulatiu. Aquesta opció ja s'està aplicant en algunes ciutats.
Els ajuntaments que tinguen establit l'impost tindran un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor del decret llei per a adequar les seues normatives al nou marc legal.