Arcadi España: "Per desgràcia no hi ha una via ràpida per a resoldre el problema de rodalies"

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat veu el pla de xoc de rodalies com un "punt d'inflexió" i situa la prioritat per a "l'estabilització" del servei en la contractació de maquinistes

El conseller conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Arcadi España en "Les notícies del matí" / À Punt NTC
13 de gener 2022 - 10:42

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, valora com un "punt d'inflexió" el pla de xoc presentat per la ministra de mobilitat, Raquel Sánchez, per a començar a resoldre el problema dels trens de rodalies, amb la recuperació dels serveis prepandèmia al juny i una rebaixa en els abonaments per a compensar els usuaris. "Reconéixer la realitat i demanar disculpes ja és un element positiu, però no suficient", ha explicat España a l'estudi de Les notícies del matí, on ha reconegut que "per desgràcia no hi ha una via ràpida per a resoldre un problema que s'ha gestat durant anys".

La Generalitat estarà vigilant, assegura, per al compliment dels compromisos de la ministra, com la reducció dràstica de les cancel·lacions de combois aquest mateix mes. I ha situat la prioritat de la Generalitat a aconseguir "l'estabilització del servei" a curt termini, que entén com "una qüestió de recursos humans més que de grans inversions, que són a mitjà i llarg termini", tot i admetent que en falten moltes després d'anys d'abandó. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, s'ha compromés a contractar 5.000 maquinistes i España ha recordat, precisament, que la falta d'aquests professionals està darrere de l'augment de la problemàtica del servei, un dèficit que, segons ha explicat, ve donat per la complexitat del procés d'incorporació i la dilació dels temps de formació que ha agreujat la pandèmia.

España ha explicat que la reunió amb la ministra es va centrar en aquestes "solucions de present" i va deixant en un lloc secundari la qüestió del traspàs del servei de rodalies. El conseller de mobilitat ha insistit a reclamar la competència des dels micròfons d'À Punt, ara bé, sense situar-la com un objectiu immediat: "Volem la gestió, però volem fer-ho amb cautela, perquè un procés que durarà anys i tenim l'exemple de Catalunya, on encara hi ha molts problemes. Volem fer-ho sempre amb diàleg amb els treballadors i treballadores de Renfe, i no pel fet de tindre una competència més, sinó perquè creiem que és un instrument que pot ajudar a millorar la gestió. Qui ho gestiona i com és secundari davant l'objectiu que el servei de rodalies funcione correctament", ha explicat.

Volem la gestió de les rodalies, però volem fer-ho amb cautela, perquè és un procés que durarà anys i tenim l'exemple de Catalunya, on encara hi ha molts problemes

Des del seu coneixement, com a responsable institucional i alhora usuari, España ha admés que el servei està en crisi "perquè arrossega molts anys de degradació" i defensa que "l'administració més propera ha de gestionar el transport de proximitat". "Estic convençut que si les autonomies hagueren tingut el servei de rodalies entre les competències no s'hauria produït l'eufòria de construir línies d'AVE", ha explicat.

I sobre l'origen del problema, ha lamentat la pèrdua de pes de la Comunitat Valenciana en l'assignació d'inversions en detriment d'altres nuclis urbans en els últims anys, en paral·lel al problema de l'infrafinançament, "segurament per una debilitat política dels valencians que ara s'està revertint". No obstant això, España veu un canvi de cicle perquè hi ha més sensibilitat política i social i perquè "per sort, hem trobat algú que ens escolte a l'altra banda", en referència a la Moncloa.

Si les autonomies hagueren tingut el servei de rodalies no s'hauria produït l'eufòria de construir línies d'AVE

Pel que fa al corredor mediterrani, el conseller de Mobilitat ha destacat la voluntat de la Generalitat d'aplegar als màxims consensos entre les parts, i particularment amb els ajuntaments, per a salvaguardar el territori i reduir l'impacte en l'horta. "La voluntat de la Generalitat no és que el ministeri impose un traçat, hem de fer-ho entre tots i àgilment, però quant més es retarde el túnel passant i la doble plataforma a Castelló, més temps patirem un servei de rodalies, mercaderies i alta velocitat deficient", ha advertit.

Crítiques a Madrid pel recurs contra el repartiment de fons europeus

Pel que fa a altres assumptes, España també s'ha referit al recurs que el govern de la Comunitat de Madrid ha presentat al Suprem contra el decret amb què el govern espanyol ha distribuït nou milions d'euros dels fons europeus per la pandèmia a cinc comunitats autònomes, entre les quals hi ha la Comunitat Valenciana. Un repartiment que l'executiu de Díaz Ayuso considera arbitrari i sense justificació. El conseller ha qüestionat aquesta interpretació, ja que defensa que les transferències s'han fet "amb criteris objectius, com s'espera del govern espanyol" i ha circumscrit la controvèrsia a la "trajectòria electoral, constant i diària" del discurs de l'executiu madrileny, al qual ha retret la falta de visió global i la incapacitat per a "concebre Espanya més enllà de les fronteres de Madrid".

També et pot interessar