La Unió de Consumidors rebutja per "abusiva" la proposta europea de cobrar per l’equipatge de mà

L’entitat alerta d’un retrocés en els drets de les persones usuàries i critica la pressió de les aerolínies

Un home amb una maleta de mà a l'aeroport
Un home amb una maleta de mà a l'aeroport / Ricardo Rubio (Europa Press)

Els ministres de Transport de la Unió Europea van donar suport dijous a un canvi en la normativa comunitària que obliga les companyies a permetre que els viatgers embarquen gratuïtament amb un paquet personal, però també facilita que les aerolínies cobren per l'equipatge de mà d'una grandària "raonable" que els passatgers porten en cabina.

El text final haurà de negociar-se amb el Parlament Europeu i s'espera que la normativa definitiva estiga preparada abans que acabe l'any. La posició dels Vint-i-set sobre el reglament de drets dels passatgers aeris va tirar avant amb el vot en contra d'Espanya, Alemanya, Portugal i Eslovènia i amb l'abstenció d'Àustria i Estònia. No obstant això, cap d'estos es va referir específicament a l'equipatge, sinó que tots van expressar reticències per augmentar de tres a quatre hores el temps de retard que dona dret a una compensació econòmica, que era el punt més controvertit del reglament.

La notícia no ha sigut ben rebuda pels consumidors. La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana ha rebutjat la proposta per a reformar el reglament de drets dels passatgers aeris. La iniciativa inclou la possibilitat que les aerolínies cobren per l’equipatge de mà, cosa que l’organització qualifica de “clar retrocés” en la protecció de les persones consumidores.

Fins ara, portar una maleta a la cabina s’havia considerat una prestació bàsica inclosa en el bitllet. Per a la Unió de Consumidors, permetre el cobrament suposa avalar “pràctiques abusives ja sancionades” i afavorir únicament els interessos econòmics de les aerolínies.

També alerten que esta liberalització de preus podria estendre’s a altres serveis com cobrar pels lavabos, la llum de cabina o les escales, i que la mesura es podria aplicar a altres mitjans de transport.

La proposta preveu, a més, ampliar de tres a quatre hores el temps mínim de retard per a poder reclamar compensació, fet que per a l’entitat “degrada la protecció actual i perjudica milers de passatgers”.

La Unió de Consumidors insta el Parlament Europeu a rebutjar la reforma i defensa que la normativa comunitària ha de garantir els drets bàsics dels passatgers, no afavorir interessos comercials.

També et pot interessar

stats