El sector de l'automoció demana a la UE que impulse la demanda de cotxes elèctrics

La patronal alerta d'una competència global feroç per recursos, finançament, inversions i clients

Un punt de càrrega de vehicles elèctrics
Un punt de càrrega de vehicles elèctrics

L'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA) ha demanat aquest dimecres a la UE un pla industrial "robust" per a no perdre competitivitat, que incloga finançament, incentius i accés a matèries primeres, així com la creació de demanda de cotxes elèctrics i el desplegament de punts de càrrega elèctrica i de proveïment de carburant d'hidrogen. Durant el dia s'han reunit amb el comissari europeu d'Acció Climàtica, Wopke Hoekstra i el president del Consell Europeu, Charles Michel.

El president del Grup Renault i d'ACEA, Luca de Meo, ha assegurat, en un comunicat, que els fabricants estan "fermament compromesos amb la descarbonització", però que no poden fer-la a soles. Ha subratllat que Europa "necessita crear les condicions per a la competitivitat i la demanda del mercat de vehicles elèctrics". Cal recordar que, segons la legislació aprovada, a partir del 2035 només es podran vendre vehicles de zero emissions a la UE.

La setmana vinent, Brussel·les té previst acollir una cimera europea per a estudiar com fer que l'economia comunitària siga més competitiva en els pròxims cinc anys en la carrera tecnològica de la descarbonització, en la qual competeix amb la Xina i els Estats Units, entre altres.

La patronal de l'automòbil alerta d'una competència global feroç

La patronal ha assegurat que "els fabricants i proveïdors d'automòbils desitgen mantindre la producció a Europa, conservant ocupacions i inversions a la regió", però adverteixen que s'enfronten a una "tempesta perfecta". Aquesta es tradueix en una "feroç competència global per recursos crítics, finançament, inversions i clients, agreujada pels creixents costos de fer negocis, un panorama geopolític radicalment canviant i un mercat de vehicles elèctrics que està lluny de ser madur".

Matthias Zinkel, conseller delegat de la divisió d'automoció del grup alemany Schaeffler i president de l'Associació Europea de Proveïdors d'Automoció (Clepa), ha assenyalat que finançar la transició és "clau" en un context econòmic "desafiador", amb una "disminució en l'adopció de vehicles elèctrics i beneficis minvants dins de la cadena de subministrament".

Els fabricants de components han cridat a minimitzar els riscos d'inversió en tecnologies innovadores i a transformar els centres de producció i la força laboral, així com a mantindre un marc regulador "que ha de continuar sent ambiciós, però flexible".

En la taula de diàleg amb el comissari, els constructors europeus de camions i autobusos i els proveïdors han subratllat "la necessitat urgent de posar camions i autobusos d'emissió zero en les carreteres", però han demanat també un impuls a les solucions climàticament neutrals per als motors de combustió, que continuaran presents en el transport pesat "a llarg termini".

Han insistit també en la importància de desplegar una xarxa d'estacions de càrrega elèctrica i proveïment de carburant d'hidrogen per a camions "i un marc de fixació de preus del carboni favorable per a garantir la paritat de costos per als vehicles d'emissió zero".

També et pot interessar

stats