L'alta velocitat entre Madrid i València va atraure tres milions de viatgers el 2022

L'entrada en el mercat de nous operadors va disparar la xifra d'usuaris un 110%

Ouigo i Iryo, dues de les companyies alternatives als AVE de Renfe, en l'estació Joaquim Sorolla de València
Ouigo i Iryo, alternatives a l'AVE de Renfe, a l'estació Joaquim Sorolla de València / Manuel Bruque (Efe)

La línia d'alta velocitat Madrid-València va arribar als 2,9 milions de viatgers l’any passat, un 110% més que el 2021. Així ho indica un informe publicat aquest dilluns per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Pel que fa a la resta d’Espanya, el nombre de viatgers de l'alta velocitat va créixer un 76% i va arribar als 23,7 milions el 2022, segons el mateix estudi, que destaca l'entrada de nous operadors com a factor d'impuls per al tren respecte de l'avió.

Així mateix, la nota de la CNMC revela que el transport ferroviari va registrar 440 milions de viatgers el 2022, un 36% més que l’any anterior, però un 14% menys que el 2019. La gran majoria d'aquests viatgers (el 85%) van utilitzar el servei de rodalies.

Irrupció de nous operadors

El nombre d'usuaris va augmentar de manera significativa en la línia Madrid-Barcelona fins als 10,2 milions (un 80% més), i en la resta dels corredors, un 60%. Pel que respecta al trajecte Madrid-Barcelona, el 78,3% dels viatgers va preferir viatjar amb tren i, d'aquests, el 26,4% ho va fer amb Ouigo.

El transport ferroviari de viatgers a Espanya es va obrir a la competència el desembre de 2020, encara que no va ser fins al maig de 2021 i el novembre de 2022 que Ouigo i Iryo, respectivament, van començar a operar en la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona.

A l'octubre i al desembre de 2022, tots dos van irrompre en el corredor a València i Alacant per a competir amb els trens AVE i Avlo de Renfe.

La mitjana distància en alta velocitat (amb un descompte del 50% per a usuaris recurrents) va transportar 8,5 milions de viatgers, un 90% més que el 2021 i tan sols un 3,5% menys que el 2019. Per la seua banda, la llarga distància convencional va registrar 9,5 milions de viatgers, un 45% més que l'any anterior.

Pel que fa al transport de mercaderies, que el 2021 ja havia recuperat els nivells de prepandèmia, es va mantindre estable amb 10.527 milions de tones netes per quilòmetre transportades (un 1% més que el 2021) i 24 milions de tones netes transportades (un 6% menys que el 2021).

La quota de mercat de Renfe Mercaderies va seguir la tendència dels últims anys i va caure al 52,8%.

També et pot interessar

stats