Les ITV demanen quinze mesos més de pròrroga per a compensar l’eliminanció de la prova de soroll
La Conselleria d'Economia ja va concedir una prolongació del contracte a les empreses concessionàries del servei públic d'entre 55 i 62 dies
L'Associació d'Entitats Concessionàries de la Comunitat Valenciana per a la Inspecció Tècnica de Vehicles (Aecova-ITV) sol·licita 15,3 mesos addicionals de pròrroga del contracte per a compensar la reducció d'ingressos derivada de l'eliminació de la prova de soroll.
La Conselleria d'Economia ja va concedir una prolongació del contracte a les empreses concessionàries del servei públic d'entre 55 i 62 dies, de manera que les empreses continuaran prestant el servei fins al 24 de febrer o el 3 de març, segons els casos.
Aquesta ampliació es va decidir pel període en què les estacions d'ITV van estar tancades durant el confinament per la pandèmia i, quan concloga, el servei passarà a ser gestionat per la Conselleria d'Economia.
Ara Aecova ha fet una valoració de l'impacte que tindrà l'eliminació de la prova de soroll, que “obri un nou escenari de desequilibri econòmic i una reducció d'ingressos no prevista en les premisses” per les quals se'ls va concedir la pròrroga.
Una tarifa mitjana sense prova de soroll se situa en els 35,50 euros el 2023, mentre que el marge unitari per inspecció queda en 3,61 euros. Amb la previsió de l'IPC per al càlcul de costos estimats al 6%, el termini de pròrroga de la concessió necessari per a recuperar els imports a compensar a conseqüència de la pandèmia ascendiria a 15,3 mesos, segons informa en un comunicat.
A més, adverteixen que es veuran abocats a aplicar un ERO per a 300 treballadors, davant “una falta de serietat i una improvisació que pot desembocar en el col·lapse i el caos en la prestació del servei públic”.
A partir del pròxim 31 de gener les concessionàries deixaran d'oferir cita prèvia per a la inspecció, en cessar els contractes amb els proveïdors, segons alerten.
I asseguren que la Generalitat “no està preparada” per a afrontar “amb qualitat” la gestió de les ITV a partir de febrer, ja que es necessita més temps per a fer un traspàs amb garanties per als treballadors, ciutadans i empresaris.
Així mateix, consideren que l'eliminació de la prova tindrà conseqüències negatives per al medi ambient, i serà una supressió temporal, perquè Europa reclamarà en un futur implantar-la en tots els països, segons consta en una normativa comunitària, la directiva 2014/45/UE, que estableix que s'haurà d'analitzar el soroll dels cotxes, tal com es fa amb les motos, per a determinar si és o no superior al permés.