El Consell no prorrogarà més concessions de les ITV

La Conselleria d'Economia ha enviat una carta a les empreses encarregades de la inspecció tècnica de vehicles a la Comunitat Valenciana

Estació ITV a la Comunitat Valenciana en una imatge d'arxiu
Estació ITV a la Comunitat Valenciana, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

La gestió privada de les ITV té els dies comptats. La Conselleria d'Economia ha enviat una carta a les empreses encarregades de la inspecció tècnica de vehicles (ITV) a la Comunitat Valenciana per a comunicar-los que no els prorrogarà la concessió administrativa per a la prestació del servei, una vegada concloga el contracte, el 31 de desembre de 2022. Des de fa 25 anys que la gestió de les ITV ha estat en mans privades. El Consell estima que la gestió d'aquests punts li pot reportar 39,3 milions d’euros a l'any, mentre que, si prorroga el servei, els ingressos serien de 7,6 milions d'euros, cinc vegades menys.

En la carta, Economia recorda que en 1987 el Consell va decidir adscriure a l'empresa pública Seguretat i Promoció Industrial Valenciana SA (Sepiva) la gestió del servei d'ITV. Deu anys després, en 1997, va establir la fórmula de la concessió i va aprovar el corresponent plec de clàusules administratives particulars (PCAP). El plec preveu la concessió durant 25 anys i la possible pròrroga per períodes successius de 10 anys cadascun, sempre que no hi haja comunicació prèvia del contrari en un termini establit.

El termini previst perquè qualsevol de les parts manifeste la voluntat de denunciar el contracte de concessió acaba aquest 5 de novembre de 2021, un any abans de complir-se l'esmentat termini de 25 anys, d'acord amb la clàusula. La Generalitat ha manifestat expressament la decisió de no prorrogar la concessió, tal com s'arreplega en el pacte del Botànic.

El procés de reversió que preveu la Generalitat es durà a terme en tres fases fins a 2026 i també preveu ampliar la xarxa d'estacions (actualment n'hi ha 27 fixes i 13 mòbils) perquè els usuaris puguen tindre'n una a menys de 30 minuts i s'estudiarà una revisió de les tarifes als usuaris a la baixa.

Les estacions d'Inspecció Tècnica de Vehicles van ser privatizades per la Generalitat l'any 1997, amb el govern d'Eduardo Zaplana. Aquesta privatització, i les posteriors concessions, és una de les parts que s'estan investigant ara en el cas Erial, que implica l'expresident del Consell amb el PP.

El 31 de desembre de 2022 acaba de manera oficial la concessió del servei de la ITV de la Comunitat Valenciana i la Generalitat la vol gestionar de manera directa a través d'una empresa pública de nova creació.  Aquest és un dels compromisos del govern del Botànic per a aquesta legislatura. El Consell estima que els ingressos derivats per la gestió directa es multiplicaran per cinc, segons va avançar el conseller d'Economia Rafael Climent.

També et pot interessar