Les formatgeres de les comarques del nord tenen problemes d'abastiment de llet

Durant la pandèmia moltes empreses van deixar de comprar llet de cabra i d'ovella i en conseqüència els ramaders van parar bruscament la producció

Problema d'abastiment de llet a les formatgeries de les comarques del nord
Abel Campos
Toni Torrè
13 d'octubre 2021 - 17:41

Les formatgeres de les comarques del nord estan tenint problemes d'abastiment de llet de cabra i ovella. Durant la pandèmia moltes empreses van deixar de comprar llet i els ramaders van haver de parar bruscament la producció, i fins i tot alguns van arribar a tancar les explotacions.

L'Associació de Fabricants de Formatges de la Comunitat Valenciana, formada per 17 empreses, preveu una caiguda del 25% en la producció per la falta de llet. Ara les formatgeres esperen que aquesta falta de proveïment es recupere durant el 2022.

Imatge de dones treballant a una formatgeria de les comarques del nord
Imatge de dones treballant a una formatgeria de les comarques del nord / À Punt NTC

Un exemple és la formatgera de Catí, al Baix Maestrat. També està patint la falta de llet. Fan servir 1.600.000 litres de llet a l'any, però enguany necessitarien 300.000 litres més per a cobrir l'enorme demanda que tenen.

Anabel Isasu, mestra formatgera ha explicat en À Punt que enguany la situació s’ha agreujat a causa del repunt en la demanda. La falta alarmant de ramaderies de cabres i ovelles a la Comunitat Valenciana obliga moltes formatgeres a comprar la llet en altres comunitats autònomes.

Àngel Valeriano Rojo, president de l’Associació de Fabricants de Formatge de la Comunitat Valenciana, ha explicat que “com que durant la pandèmia la majoria de les ramaderies va haver de fer reajustaments en els parts i en els cicles de lactació. Ara arriben les conseqüències d’aquella situació”.

Caixes amb formatge de Catí preparades per a enviar als comerços
Caixes amb formatge de Catí preparades per a enviar als comerços / À Punt NTC

La resposta del xicotet consumidor des de l'inici de la pandèmia va ser apostar pels productes de proximitat, encara que la falta de la matèria primera no els permet abastir els mercats.

Per a Miquel Vives, gerent de la formatgera de Catí, l'exigència del consumidor té molt a veure, i com que durant la pandèmia ha crescut la consciència per part del consumidor d’augmentar el consum de productes de proximitat i de qualitat “açò ha fet que puge la demanda de productes com el nostre”.

També et pot interessar