Ford anuncia la seua retirada del Perte VEC per a centrar-se en el nou model “multienergia”

La multinacional no es pot acollir a les ajudes, ja que el nou vehicle que es fabricarà a Almussafes "no serà cent per cent elèctric"

Imatge d’arxiu de dos treballadors amb un vehicle de la fàbrica de Ford a Almussafes
Imatge d’arxiu de dos treballadors amb un vehicle de la fàbrica de Ford a Almussafes / Rober Solsona (Europa Press)
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
13 de maig 2024 - 17:49 Actualitzat: 13 de maig 2024 - 19:35

Ford ha traslladat hui dilluns al govern central que desisteix de les seues sol·licituds a les ajudes de la segona convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), tant en la línia de cadena de valor com en la de bateries.

"Els governs nacional i regional han sigut socis fonamentals per a assegurar les noves inversions de Ford a València. Si bé hem informat el govern del desistiment de les nostres sol·licituds d'ajudes al Perte, en coherència amb el nou pla de producte per a Europa, esperem continuar la col·laboració amb tots dos governs", ha assenyalat la companyia, que es va retirar de la primera convocatòria del Perte VEC el 2022 a causa dels terminis. 

En concret, Ford s'havia presentat a les dos línies de la nova convocatòria del Perte VEC II. El Ministeri d'Indústria li havia adjudicat 37,6 milions d'euros —que l'empresa havia acceptat— procedents de la línia de bateries per a establir una planta d'acoblament de bateries a la fàbrica d'Almussafes (Ribera Baixa) i Ford també havia sol·licitat les ajudes destinades a la cadena de valor del vehicle elèctric.

No obstant això, la multinacional ha anunciat que la planta d'Almussafes fabricarà 300.000 unitats a l'any d'un nou vehicle “que no serà cent per cent elèctric” i que es llançarà a mitjan any 2027. Com que no és un vehicle elèctric, este projecte no es pot acollir al Perte. Este model “en termes globals de càrrega de treball i ocupació garantirà nivells superiors al que suposaria hui dia una plataforma elèctrica”, va explicar UGT, el sindicat majoritari en la planta valenciana, després d'una reunió divendres amb la direcció europea de la multinacional.

La fàbrica valenciana va quedar escollida el 2022 per a produir la nova plataforma de vehicles elèctrics de Ford des del 2025. Això es va plasmar en un acord d'electrificació que havia d'assegurar la càrrega de treball en els pròxims anys a Almussafes i que implicava en el conveni de l'empresa mesures salarials i de flexibilitat condicionades a l'electrificació. L'adjudicació no va evitar que s'haguera de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors.

No obstant això, el novembre la companyia va indicar que estudiava donar un canvi i ajornava les decisions sobre les inversions necessàries per a adaptar la planta a esta producció. I el març, el president global de Ford, Jim Farley, es va comprometre a assignar a la fàbrica valenciana la producció d'un vehicle de passatgers multienergia, mentre es decideix sobre el futur de l'electrificació de la fàbrica. Eixe compromís es va concretar la setmana passada amb l'anunci de la fabricació de 300.000 unitats del nou model que no serà purament elèctric.

Ford remarca el treball junt amb els governs nacional i valencià

Ford ha emés de vesprada un comunicat en el que ha parlat d'esta decisió. “Els governs nacional i regional han sigut socis fonamentals per a assegurar les noves inversions de Ford a València. Si bé hem informat el Govern del desistiment de les nostres sol·licituds d'ajudes al Perte, en coherència amb el nou pla de producte per a Europa, esperem continuar la nostra col·laboració amb tots dos governs”, ha dit la multinacional en el comunicat mencionat. 

També et pot interessar

stats