Ford renuncia al Perte de 106 milions per un retard en els plans de producció per a Espanya

La factoria remarca la confiança en Almussafes, però les condicions del PERTE no permeten complir amb els temps exigits per a acollir-se al programa de finançament

Logotip de Ford a la façana de la fàbrica d'Almussafes / Jorge Gil (Europa Press)

Ford ha anunciat aquest dimecres que renuncia als 106 milions del PERTE al qual optava la planta d'Almussafes perquè encara no té confirmats els models nous. La factoria comunica que la revisió dels plans de producció a Europa fa témer un "incompliment conjunt de totes les parts que subscriuen el consorci", motiu que du a la decisió presa amb els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica.

En el comunicat que la direcció de Ford ha enviat als seus socis del PERTE, explica que la companyia actualitza regularment el cicle de producció global i que, recentment, ha revisat les previsions per a Europa que introdueixen un retard en els plans de producció per a Espanya. Això significa que no es pot aprofitar el programa de finançament.

Remarca la confiança en Almussafes

El comunicat continua dient que a Ford li agradaria reforçar el compromís amb la planta d'Almussafes, ja que les operacions de Ford Espanya continuen sent una part de l'estratègia per a Europa. També agraeix al govern espanyol la cooperació i espera treballar amb els governs d'Espanya i de la Generalitat per a buscar oportunitats de finançament addicionals a mesura que s'avança en una gamma de vehicles totalment elèctrics per al 2030.

El comunicat acaba agraint a tots els socis del PERTE l'esforç dels últims mesos per a treballar en l'expedient i els emplaça a una reunió conjunta, al setembre, per a analitzar potencials col·laboracions en el futur.

La inversió a Almussafes, ferma i clara

Tant la Generalitat com el govern espanyol s'han afanyat a deixar clar que l'adjudicació a la planta d'Almussafes de futurs vehicles elèctrics no està en qüestió. La Generalitat ha defés que la decisió de Ford és "un canvi en els terminis, no en els plans". "Ford confia en València mes allà del Perte", han afirmat des de la Generalitat, que considera que es tracta d'una reprogramació de les inversions que fa impossible que puga accedir al citat projecte estratègic.

També el Ministeri d'Indústria ha matisat la decisió de la multinacional. "La renúncia es deu exclusivament a una decisió corporativa que redefinirà el calendari i l'abast de les inversions a realitzar a Espanya, centrades en una nova plataforma de vehicle elèctric i en el nou model de negoci que portarà associat", ha explicat. Una redefinició de temps, ha afegit, que el Ministeri ha remarcat que "no qüestiona, en cap cas, la decisió de Ford d'invertir a València i a Espanya anunciada al juny d'enguany, que és una decisió ferma i clara per a la planta d'Almussafes". El govern ha reiterat el compromís de suport a Ford "en les inversions presents i futures" que realitze a Espanya.

La Generalitat també ha assegurat que el president Ximo Puig ha estat en permanent contacte amb Ford i amb el Ministeri d'Indústria durant aquests dies i que les tres parts han ratificat els compromisos per a fer d'Almussafes una planta estratègica en el futur del cotxe elèctric de Ford.

"Ford va per a llarg", ha resumit Juan Ángel Poyatos, director general de Coordinació de l'Acció de Govern i responsable de l'Oficina Valenciana per a la Recuperació, que ha desvinculat el futur de la planta valenciana dels fons europeus. 

Poyatos també ha remarcat que la Generalitat està en contacte amb les altres empreses que acompanyaven Ford en el PERTE del cotxe elèctric per a estudiar diferents vies i que les inversions previstes en aquests projectes es concreten. Ha mencionat entre les opcions, destinar fons de la Generalitat i també altres fons europeus.

Mentrestant, a la factoria d'Almussafes es viu un moment d'impàs. Nerviosisme i indefinició, segons paraules de fonts sindicals en la planta. L'anunci fet el passat juny encara no s'ha concretat i la plantilla es manté expectant, conscient, a més, que l'arribada de projectes de cotxe elèctric no evitarà algun excés de personal, tal i com la multinacional ha deixat clar en tot moment.

UGT, el sindicat majoritari a la planta, remarca el valor de l'acord al qual va arribar a Colònia per a l'electrificació de la planta. "Hui cobra més importància l'acord per l'electrificació aconseguit el 27 de gener entre UGT i la companyia. Per això, volem traslladar a la plantilla i al conjunt de la societat tranquil·litat, ja que no està en qüestió escometre les inversions que garanteixen la construcció de la plataforma elèctrica compromesa en aquest acord i que garanteix milers de llocs de treball en molt bones condicions", ha explicat el sindicat en una nota.

En un sentit semblant, STM-IV ha qualificat la decisió de "tècnica i organitzativa". El sindicat ha trasmés tranquil·litat sobre el futur de la planta i ha exigit a la direcció que una vegada presa la decisió de la multinacional, ara "aconseguisca la càrrega de treball que esta plantilla mereix".

A més, la secció sindical de CCOO a la planta ha mostrat la necessitat de comptar amb més informació sobre aquesta renúncia i les conseqüències que tindrà.

També et pot interessar