El dièsel torna als preus previs a la guerra d'Ucraïna

Posar un litre de gasoil costa 1,47 euros de mitjana, mentre que la gasolina es manté en 1,62

Un home ompli el dipòsit en una estació de servei
Un home ompli el dipòsit en una estació de servei / À Punt NTC

Omplir el depòsit del cotxe amb dièsel ja torna a costar el mateix que abans de la guerra d'Ucraïna. El preu del litre, que va arribar a marcar un màxim històric de 2,1 euros a l'estiu, s'ha moderat i ha tornat a uns nivells que no es veien des de mitjan febrer del 2022, quan Rússia encara no havia començat la invasió del país veí. Segons l'última actualització del Butlletí Petrolier de la Unió Europea, l'import mitjà de l'última setmana és d'1,465 a les estacions de servei espanyoles, un 11,7% menys del que valia al principi d'any. 

L'encariment dels combustibles va començar a notar-se al començament de l'any passat, però l'esclat del conflicte bèl·lic a l'est d'Europa el 24 de febrer va catapultar els preus de manera meteòrica fins a xifres inassumibles per a la ciutadania. L'espiral inflacionista va ser tal que el gasoil, tradicionalment més barat que la gasolina 95, va arribar a estar per damunt del seu company d'assortidor durant vora mig any. Una situació inèdita que es va allargar pràcticament des de mitjan agost fins a mitjan febrer del 2023. 

Des d'aleshores, el preu de tots dos carburants ha seguit una tendència a la baixa, tot i que a ritme desigual. La davallada més acusada l'ha registrat el dièsel, que des de febrer s'ha abaratit progressivament i quasi de manera constant, amb l'excepció d'algun repunt mínim i molt puntual. D'acord amb les dades del butlletí europeu, encadena set setmanes seguides en descens. La benzina, per la seua banda, segueix un trajecte més lent: des de principi d'any s'ha mantingut en una forqueta de preu entre 1,6 i 1,66 euros per litre. L'última actualització situa la tarifa per litre en 1,622, després de dues setmanes seguides de baixada. Molt lluny, en qualsevol cas, del màxim històric de 2,14 euros anotat a l'estiu. 

Els pronòstics que apuntaven que el veto europeu a les exportacions russes i la nova retallada de producció dels principals països productors de l'OPEP+ anunciada al principi d'abril encaririen els combustibles no s'han complit finalment. Per què? Per a Manuel Alcázar, investigador de l'Institut d'Enginyeria Energètica de la Universitat Politècnica de València (UPV) dues raons fonamentals estan darrere del fet de la baixada dels preus. D'una banda, la previsió de subministrament i l'increment d'importacions dels Estats Units: les empreses d'hidrocarburs començaren a abastir-se abans "per a no veure's sense reserves quan entraren en vigor les sancions i, per tant, estan al màxim", explica l'expert. I, en segon lloc, la caiguda de la demanada, perquè durant l'hivern "no ha fet el fred que s'esperava i, com a resultat, el consum de gasoil per a calefaccions ha sigut molt més baix". 

Però, podem confiar que aquesta situació de baixada de preus es mantindrà en el temps? Alcázar pensa que no i augura que els combustibles tornaran a repuntar en el futur. "És el més previsible, degut sobretot a l'impacte de les sancions a Rússia", ha assegurat. Quan començaran a encarir-se és una incògnita que no s'atreveix a contestar.

També et pot interessar

stats