Autoritats del canal de Suez descarten la tempesta de sorra com a causa principal de l'encallament del megavaixell

Ja són més de 300 les embarcacions retingudes. A València, l'Autoritat Portuària ha preparat un pla de contingència per a evitar el col·lapse dels vaixells al port.

El megavaixell al Canal de Suez
El megavaixell al Canal de Suez / Reuters

Han passat quatre dies des de l'incident al canal de Suez, que des d’aleshores està tancat a la navegació per l'encallament del megavaixell de càrrega taiwanés Ever Given. Un incident amb repercussions internacionals i també a la Comunitat Valenciana. 

El vaixell es desplaça lleugerament, però no està gens clar quan eixirà a flotació. Aquest dissabte ha començat una operació per a remolcar-lo que involucra nou remolcadors i una grua terrestre. Mentrestant, les empreses navilieres busquen rutes alternatives per a fer arribar les mercaderies a les destinacions.

321 vaixells retinguts

Aquest dissabte, el director de l'Autoritat del Canal de Suez, l'almirall Usama Rabie, ha dit en roda de premsa que la tempesta de sorra ''no va ser la causa principal" de l'encallament del vaixell que té bloquejat el canal. Ha explicat que hi ha ''altres factors'', però no n'ha donat més detalls. Usama Rabie ha confirmat també que 321 vaixells estan retinguts i que estan proporcionant-los totes les necessitats que demanen.

L' Almirall Osama Rabie durant la roda de premsa d'aquest dissabte
L' Almirall Osama Rabie durant la roda de premsa d'aquest dissabte / Reuters

L'almirall Usama Rabie també ha explicat que han estat treballant des de la mitjanit fins a les dues de la vesprada, excavant a 18 metres de profunditat. ''Ara estem desplegant la draga, per a iniciar el remolc". Ha reconegut que és una situació difícil degut al fet que el vaixell, de 300 metres de longitud, descansa al llarg de l'amplària del canal de Suez, que és de 250 metres.

El port de València, preparat per a evitar el col·lapse

El president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, en declaracions a À Punt NTC ha descartat que la carrera mundial per a fabricar mercants cada vegada més grans siga un problema. A més, ha explicat que l'Autoritat Portuària ha preparat un pla de contingència per a evitar el col·lapse dels vaixells al port de València. 

Segons Aurelio Martínez, ‘’com hem dragat i modernitzat les terminals del port de València, ací poden arribar els vaixells més grans; de fet, estan venint ja’’. Ha posat com a exemple la naviliera MSC: ‘’tota la seua sèrie de 23.900 ja està venint ací a operar’’. Martínez ha recalcat que cal estar preparats perquè, si no, se n'aniran a altres llocs. 

Efectes del bloqueig al Canal de Suez 

Un de cada tres contenidors que mou el port de València passa necessàriament pel canal de Suez, ruta estratègica de navegació que connecta Europa i Àsia. El megavaixell encallat, un dels més grans del món, té capacitat per a 20.000 TEU (unitat per a mesurar la càrrega en el transport marítim). Viatjava de la Xina a Rotterdam travessant el canal de Suez, un punt estratègic per a les principals rutes marítimes del món. És la principal connexió entre Europa i Àsia i concentra un 10% del comerç internacional per mar, més de 20.000 vaixells anuals.

Les tarifes de transport dels petroliers gairebé es van duplicar després que el vaixell quedara encallat al canal. Alliberar el vaixell pot portar setmanes, amb la complicació afegida de la inestabilitat meteorològica, la qual cosa amenaçarà encara més les cadenes de subministrament mundials i crearà costosos retards per a les empreses, que ja estan bregant amb les restriccions de la Covid-19.

La suspensió del trànsit pel canal que uneix Europa i Àsia ha agreujat els problemes de les companyies navilieres. El bloqueig podria costar al comerç mundial entre 6.000 i 10.000 milions de dòlars a la setmana, segons un estudi de l'asseguradora alemanya Allianz.

També et pot interessar

stats