Els efectes del bloqueig del canal de Suez es notaran a la Comunitat Valenciana d'ací a un parell de dies

Un de cada tres contenidors que mou el port de València passa necessàriament per aquesta ruta estratègica de navegació que connecta Europa i Àsia. 

Efectes del bloqueig del canal de Suez / À Punt NTC

La Comunitat Valenciana mira amb cautela cap al canal de Suez (Egipte) que continua tancat a la navegació per l'encallament del megavaixell de càrrega taiwanés Ever Given. L'autoritat d'aquesta via marítima ha suspés temporalment la navegació mentre prossegueixen a contra rellotge els treballs per a reflotar el portacontenidors, que des de dimarts va quedar travessat al canal a causa d'una tormenta de vent i arena i hi bloqueja el pas a més de 150 vaixells, segons la companyia Leth Agencies. Encara és prompte per a avaluar com impactarà el bloqueig en terres valencianes, asseguren a À Punt les diverses fonts consultades, però en tot cas coincideixen que els efectes començaran a notar-se d'ací a un parell de dies i podrien ser notables si la incidència no se soluciona en les pròximes 24 o 48 hores. 

El megavaixell encallat, un dels més grans del món, fa 400 metres d'eslora i té capacitat per a 20.000 TEU (unitat per a mesurar la càrrega en el transport marítim). Viatjava de la Xina a Rotterdam travessant el canal de Suez, un punt estratègic per a les principals rutes marítimes del món. És la principal connexió entre Europa i Àsia i concentra un 10% del comerç internacional per mar, més de 20.000 vaixells anuals.

El bloqueig d'aquesta via està tenint impacte en l'economia global i va disparar dimecres un 6% el preu del petroli Brent, que aquest dijous ja cotitza al 2%. Les repercussions, però, poden arribar també a terres valencianes. Sense anar més lluny, un de cada tres contenidors que entren o ixen del port de València, un dels més importants del Mediterrani, provenen del sud-est asiàtic, segons xifres de l'Autoritat Portuària. Transporten generalment primeres matèries i petroli procedent del Mitjà Orient que, de manera necessària, han de passar pel canal de Suez.

Fins ara, el port de València no s'ha vist afectat per l'embós al canal de Suez, i el vaixell de càrrega que bloqueja el pas mai hi havia fet escala a la capital del Túria. D'ací a un parell de dies podrien començar a notar-se l'impacte de tindre tallada aquesta important via marítima, fonamentalment en forma de demores en el subministrament de mercaderies i els processos productius. El sector encara no s'atreveix a pronosticar quin serà el cost econòmic. La gravetat dels efectes dependrà, en bona mesura, de quant s'allargue en el temps la incidència amb la nau de càrrega. "Hi pot haver retards en el lliurament d'algunes mercaderies, i també tensions en algunes cadenes logístiques que requereixen procediments just in time", explica Alexandre Sánchez, president de Propeller Junior. Aquests procediments logístics, que s'apliquen per exemple en l'automoció, es basen a tindre una quantitat mínima d’estoc d'un producte o primera matèria en un moment i un lloc determinats. 

Tant la Cambra de Comerç com el Port de València esperen que el problema se solucione com a molt tard aquest divendres i es recupere el trànsit a través del canal de Suez al més prompte possible. "Si la situació durara un dia o dos, podem dir que l'impacte ha sigut mínim. Si s'allarga, haurà d'avaluar-se més seriosament", apunten des l'Autoritat Portuària. Les repercussions podrien esguitar també la planta regasificadora Saggas del Port de Sagunt d'ací a alguns dies, en cas que perdure el col·lapse, perquè s'interrompria l'arribada de gas natural, puntualitza Vicent Mompó, director del Departament Internacional a la Cambra de Comerç de València.

Tots els ulls estan ara posats a Suez, on els treballs per a desencallar l‘Ever Given s'han trobat amb un nou problema: la baixa marea, que dificulta les tasques per moure la nau. L'autoritat del canal no ha precisat encara quant ha progressat l'operatiu ni quan podrà reprendre’s la navegació marítima. Si no s'allibera prompte el megavaixell, les vora cent embarcacions que esperen sense poder passar hauran de buscar rutes alternatives cap al sud, vorejant tot el continent africà. Una marrada que obligaria les navilieres a canviar la planificació i augmentaria fins a una setmana el temps del viatge, a més de disparar els costos, explica Mompó. 

Les navilieres que operen en el port de València estan començant a analitzar aquesta opció per tal que les mercaderies puguen arribar a Europa, segons indiquen des de l'APV. L'autoritat portuària, de moment, avalua amb les navilieres la previsió d'escales de vaixells a la ciutat els propers dies per a calcular els possibles retards que podrien produir-se en les arribades o eixides. El trànsit que podria veure's afectat si es prolonga el tancament del canal són els vaixells amb origen i destinació a l’Extrem Orient, l'Índia-el Pakistan-Bangla Desh-Sri Lanka, golf Aràbic, Mar Roig i Àfrica del sud i de l'est, amb efectes en tota la cadena logística.

També et pot interessar

stats