El camp valencià centra la nova jornada de protestes oficials a les comarques del sud

Les mobilitzacions coincideixen amb l’aturada dels transportistes autònoms de la Plataforma Nacional del Transport, una associació minoritària que no compta amb el suport de la patronal

Protesta d'agricultors contra productes de fora d'Espanya a la porta d'un supermercat de Novelda

Segona setmana de mobilitzacions del camp valencià. Seran protestes programades dins del calendari oficial, dissenyat conjuntament per les organitzacions agràries, i que aquest dilluns situaran l’epicentre de les mobilitzacions a les comarques del sud. No obstant això, en paral·lel als actes prèviament autoritzats, alguns grups de llauradors, organitzats a través de les xarxes socials, també han eixit als carrers per a manifestar el seu malestar amb tractorades. A aquestes mobilitzacions, se sumen les d’un altre sector, el dels transportistes autònoms, que també estan disposats a expressar el seu malestar, per segon dia, amb mobilitzacions que no secunda la patronal nacional del transport per carretera.

Les entitats agràries convocants (AVA-Asaja, Asaja Alacant, La Unió Llauradora, la Coordinadora Llauradora del País Valencià i la Unió de Xicotets Agricultors) concentraran les seues protestes oficials en diversos punts de les comarques del sud. Seran l’avantsala de les programades els dos pròxims dijous als ports de Castelló de la Plana —on ja hi va haver una protesta dimecres que va acabar amb el desallotjament dels manifestants per part de la policia— i de València.

Entre les seues reivindicacions, la simplificació dels tràmits que comporta la política agrària comuna (PAC), les importacions de països de fora de la Unió Europea que no compleixen els mateixos requisits fitosanitaris que els productes europeus, la bonificació dels aranzels a la producció importada de països tercers o les ajudes per a compensar la sequera.

“Ja no podem més per la falta de rendibilitat agrària, la falta de fitosanitaris autoritzats i cada vegada més cars els que estan permesos i la falta de conscienciació dels consumidors”, denunciava Enrique Sánchez, un llaurador que cultiva raïm de taula al Vinalopó i que aquest dilluns participava en la mobilització convocada a través de les xarxes socials i al marge de les protestes oficials. “La situació del camp és inaguantable”, reprotxava. 

A més, hui és el segon dia de l'aturada indefinida de la Plataforma Nacional del Transport. La decisió es va adoptar conjuntament amb la plataforma agrària 6F, que també, al marge de les associacions majoritàries al camp, s'està mobilitzant durant els últims dies. La representació valenciana d'aquesta organització minoritària del transport dona suport a les aturades.

Camions fent cua a Sant Isidre aquest dilluns a primera hora del matí
Camions fent cua a Sant Isidre aquest dilluns a primera hora del matí / À Punt NTC

Els transportistes autònoms reivindiquen mesures per no treballar a pèrdues, la jubilació als seixanta anys i el reconeixent de malalties professionals. Adverteixen que no pararan fins que no s'escolten les seues reivindicacions. “Mentre el sector del transport per carretera, agricultura i ramaderia no tinguem unes solucions mínimes ni el transport per carretera, ni l’agricultura ni la ramaderia alçaran l'aturada”, advertia Manuel Hernández, president de la Plataforma Nacional del Transport.  

La Plataforma Nacional del Transport agrupa una minoria dels 600.000 professionals del sector que hi ha a tot Espanya. El Comité Nacional de Transport per Carretera és qui està representat en els òrgans de diàleg social amb l'administració. En forma part la Federació Valenciana, que s'oposa a l'aturada i demana unitat per a poder avançar en les negociacions.

Carlos García, el seu secretari general, aposta per dialogar en els fòrums establits i descartava mobilitzacions paral·leles més enllà dels fòrums de discussió.

També et pot interessar

stats