Almussafes esquiva els despatxaments anunciats per Ford a Europa

La multinacional anuncia una retallada de 3.800 treballadors de desenvolupament de productes i administració, àrees que no té la planta de la Ribera Baixa

Logo de la planta de Ford a Liverpool
Seu de la planta que té Ford a Liverpool, al Regne Unit / Phil Noble (Reuters)
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
14 de febrer 2023 - 11:37 Actualitzat: 14 de febrer 2023 - 17:49

El fantasma dels acomiadaments massius que planteja Ford Europa sembla que, per ara, s’allunya de la planta d’Almussafes. La direcció europea de la multinacional ha revelat que retallarà 3.800 llocs de treball, però són de les àrees de desenvolupament de productes i administració, dos departaments que no operen a la planta de la Ribera Baixa.

Segons els plans de Ford, aquest pla de comiats es durà a terme en els pròxims tres anys i ha argumentat un increment de costos i la necessitat d'una estructura més lleugera mentre pivota la producció a vehicles elèctrics per a acomiadar aquestes 3.800 persones.

Dels comiats anunciats, vora 2.300 llocs de treball seran de les plantes alemanyes, la de Colònia i Aachen, 1.300 al Regne Unit i 200 d'altres factories d’Europa. A Espanya, fonts de la companyia han indicat que el nombre de treballadors afectats serà "proporcional a la grandària del mercat", si bé no han concretat una xifra.

No obstant això, ara per ara, els acomiadaments a Espanya no afectaran la planta d'Almussafes i es concentraran en l'àrea de Màrqueting i Vendes que l'automobilística té a Madrid, com han apuntat a Europa Press les fonts consultades.

Tenint en compte que els treballadors acomiadats pertanyen als departaments de desenvolupament de productes i administració, que no té la planta d’Almussafes, per ara aquest pla de comiats no minvarà la plantilla de la seua valenciana.

Ford defensa les retallades de personal, que veu necessàries per a "revitalitzar el negoci a Europa", segons ha manifestat en un comunicat.

En trascendir que Ford no es veurà afectada per aquesta onada de despatxaments, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha subratllat que s'ha aconseguit "salvar" la fàbrica valenciana de Ford. El cap del Consell ha mostrat la seua "confiança" en el futur d'aquesta fàbrica, perquè "Ford Europa és Almussafes".

Tot i admetre que hi haurà "ajustos" de personal derivats del procés d'electrificació que viu la multinacional, creu que la companyia i els sindicats podran trobar "solucions" a través del diàleg.

L'electrificació porta adossats alguns perjudicis, i un d'ells és que el motor de combustió genera més llocs de treball Ximo Puig - President de la Generalitat

Puig ha subratllat que "en aquests moments la indústria de l'automòbil està en un procés de transformació molt gran", però ha reconegut que l'electrificació porta "adossats alguns perjuís, i un d'ells és que el motor de combustió genera més llocs de treball".

Cal recordar que la planta d'Almussafes va ser la triada per a produir els vehicles elèctrics de Ford a Europa, una decisió que va assegurar la càrrega de treball dels pròxims anys, però que, segons ja va avançar la mateixa companyia, suposarà redimensionar la plantilla perquè requerirà menys mà d'obra. Els sindicats han apuntat a la possible negociació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) pròximament.

Atés aquest context, Ximo Puig ha indicat que "del que es tractava ara i en aquest moment era salvar Almussafes i situar-la com la gran referència de Ford a Europa i això s'ha aconseguit", encara que "segur que hi va haver alguns ajustos", ha reconegut.

Almussafes abordarà a la primavera la situació de la plantilla

Els sindicats de la fàbrica de Ford a Almussafes (Ribera Baixa) contemplen "amb preocupació" la reestructuració i els acomiadaments de la companyia a Europa, mentre segueixen "a l'expectativa" de saber els volums de producció del 2023. De fet, UGT, el sindicat majoritari en la planta valenciana, veu "més que probable que durant la primavera d'enguany" comencen les negociacions per a abordar la situació de la plantilla, ha explicat el secretari general del Comité d'Empresa i portaveu d'UGT en Ford Almussafes, José Luis Parra.

"A Almussafes seguim a l'expectativa dels volums de producció de 2023 sabent que fabriquem vehicles que desapareixeran del mercat. És més que probable que durant la primavera d'enguany hàgem d'asseure'ns per a abordar tot el que puga derivar d'aquestes situacions", ha defensat Parra.

En un sentit semblant, CCOO ha remarcat que a la fàbrica valenciana "pot estar garantit el futur de la factoria, però no el de tots els treballadors que hi estem. Ningú ens ho ha assegurat i aquesta és la preocupació que tenim cap al futur, de cara a la transformació que estem tenint del cotxe de motor de combustió a l'elèctric".

També et pot interessar

stats