Ford planeja acomiadar 3.200 treballadors a Europa en la transició al vehicle elèctric

La multinacional nord-americana no concreta el total de països afectats, però la planta alemanya de Colònia concentra el gruix dels despatxaments 

Logo de la planta de Ford a Liverpool
Logo de la planta de Ford a Liverpool / Phil Noble (Reuters)

Ford activa la tisora de cara a la transició al vehicle elèctric i ja posa les primeres xifres als futurs despatxaments de plantilla. El fabricant automobilístic estatunidenc planeja retallar fins a 3.200 llocs de treball en els pròxims dos anys i mig a tot Europa, la majoria a la fàbrica alemanya de Colònia, i traslladar algunes faenes de desenvolupament de productes als Estats Units. Segons ha indicat el sindicat alemany IG Metall els plans de l'empresa preveuen suprimir 2.550 llocs de treball en l'àrea de desenvolupament de producte i 700 més de funcions administratives.

Ni des de la multinacional ni des de l'ens sindical han detallat quins països es veuran afectats més enllà del fet que la majoria de llocs de treball que perillen a Europa estan a Alemanya. De moment, no hi ha cap concreció sobre què passarà amb la factoria d'Almussafes, ni si es veurà afectada per les retallades del gegant nord-americà. La cúpula directiva de Ford no ha donat cap detall més al respecte, però s'ha reafirmat en una declaració feta divendres en la qual asseguraven que per a fer la transició a la producció de vehicles elèctrics caldrà fer canvis estructurals perquè la realitat és que serà necessària menys mà d'obra.

L'augment dels costos dels materials de les bateries de les noves generacions d'automòbils i la desacceleració prevista en les economies dels Estats Units i Europa estan pressionant els fabricants perquè reduïsquen les despeses. Segons els analistes, la guerra de preus dels vehicles elèctrics llançada per Tesla Inc. a principis de mes ha redoblat la pressió.

Ford va anunciar l'any passat una inversió de 2.000 milions de dòlars per a ampliar la producció a la planta de Colònia —que actualment ocupa 14.000 persones— amb l'objectiu de dissenyar un model totalment elèctric per al mercat massiu. Actualment, aquesta seu produeix el Ford Fiesta, així com motors i transmissions.

El fabricant d'automòbils, que dona faena a unes 45.000 persones a Europa, planeja produir set nous models elèctrics al continent, una planta de muntatge de bateries a Alemanya i una empresa conjunta de fabricació de cèl·lules de níquel a Turquia com a part d'un important impuls de vehicles elèctrics. També té una associació amb Volkswagen per a produir 1,2 milions de cotxes elèctrics a la plataforma MEB del fabricant alemany durant sis anys. Aquesta aliança continua vigent, segons han confirmat representants de les dues multinacionals.

No obstant això, el juny passat Ford ja va advertir de retallades de llocs de treball "importants" a curt termini en la fàbrica valenciana i també a la planta alemanya de Saarlouis, justificant-se en el fet que l'electrificació requeriria menys hores de mà d'obra per muntar cotxes.

ERO a la vista a Almussafes

Amb aquest incert panorama laboral, els sindicats vinculats a Ford han promés accions que pertorbarien el fabricant automobilístic a tot el continent si les retallades continuen. En la fàbrica d'Almussafes assumeixen ja la inevitabilitat d'haver de pactar un expedient de regulació d'ocupació (ERO) durant aquest 2023. La direcció de la planta valenciana ja ha posat les cartes damunt la taula i ha reconegut obertament que la intenció és començar a negociar l'eixida de personal enguany mateix. L'objectiu del comité d'empresa, encapçalat pel sindicat UGT, és evitar a tot preu "una situació traumàtica" en la factoria i aposten per consensuar solucions que permeten mantindre l'ocupació mentre es materialitza el llançament de la nova generació de vehicles. "Caldrà recórrer a la imaginació i buscar acords", reconeixia Carlos Faubel, president del comité d'empresa, en declaracions a À Punt el passat 14 de gener.

També et pot interessar