Qui mou els fils a Albaida?

Et contem els secrets del Museu Internacional de Titelles d'Albaida

Moltes generacions de titelles en el MITA
Moltes generacions de titelles en el MITA / À Punt Mèdia
30 de novembre 2021 - 21:19

El Museu Internacional de Titelles d'Albaida (MITA) és un centre dedicat a la preservació, l'estudi i la comunicació de l'art del titella i és l'únic museu internacional del seu tipus a tot Espanya. Però sobretot és una finestra al món de la imaginació humana, amb més de 500 titelles de tots els continents, cadascun representatiu de l'art del titella al seu país d'origen. Els titelles han acompanyat la humanitat des dels orígens, quan estaven lligats a l'aprenentatge i a la religiositat. 

Júlia Rodríguez explica en Bona vesprada com va sorgir el projecte l'any 1997, a partir de la companyia Bambalina Teatre Practicable, que va impulsar així mateix la Mostra Internacional de Titelles de la Vall d'Albaida.

A més d'exemplars de diferents àmbits geogràfics, el MITA en recull de diferents tècniques de fabricació i manipulació, que s'adapten a la funció concreta, com ara els espectacles de teatre, televisió o cine. El museu conserva autèntiques joies, com obres de la puçolenca Empar Claramunt, cofundadora d'El Marionetario i directora en els inicis del Teatre Buffo, i del polifacètic artista Josep Palanca, que va aplicar en l'art del titella la seua experiència en el modelatge i pintura de monuments fallers.

També compta amb alguns tresors històrics com els titelles del gran Paco Sanz, que es manipulaven a principis del segle XX amb un original sistema de mecanismes i émbols.

No obstant això, són segurament les estreles de la ràdio i la televisió els titelles que més entusiasme i records desperten entre un determinat sector dels visitants del MITA. Els Electroduendes, del programa de culte La bola de cristal, i alguns dels personatges de Gomaespuma o Las noticias del giñol comparteixen espai amb altres més autòctons, com les espantacriatures d'El cau de les feretes d'À Punt.

L'inoblidable gos Babalà de Canal 9, també té un lloc en el MITA. Tot i que el personatge va tindre diferents aspectes al llarg de la seua carrera, constitueix l'únic titella corpori, integral o full-bodied muppet del museu.

Babalà, el gos més famós de la radiotelevisió valenciana
Babalà, el gos més famós de la radiotelevisió valenciana / À Punt Mèdia

Com funcionen els titelles?

Precisament l'ambaixador del museu, el monstre Mita, ha fet el debut televisiu en Bona vesprada, de la mà, o més ben dit, de les mans del seu manipulador Iván Soler, dissenyador i titellaire d'Albaida, que insufla vida als personatges d'El cau de les feretes, i a Júlia i Gilbert, en À Punt.

Ha explicat per què en temps de tecnologies digitals i ús i abus del CGI, els titelles continuen fent les delícies de xiquetes i xiquets, fins al punt que la poderosa Disney li ha encarregat un disseny per a una sèrie que s'estrenarà pròximament en Disney Channel.

L'artista ha exhibit en el plató de Bona vesprada una mostra de les obres que dissenya i confecciona en el taller de Muppetece i ha fet una demostració de com s'animen alguns personatges d'El cau de les feretes, amb la seua companya.

Ha explicat que els titelles de les característiques de Tombatossals es manipulen amb dos artistes, que s'encarreguen respectivament de les mans i del cap del titella.

També hem pogut veure com es manipulen diferents titelles de calcetí, de guinyol i de vareta. Iván ha explicat algunes de les diferències bàsiques que hi ha entre manipular titelles per a televisió o per a teatre: en la televisió els decorats es construeixen normalment a un metre i setanta centímetres de terra, perquè els manipuladors puguen moure's baix, i es disposen monitors perquè tinguen una referència del que està passant damunt d'ells; en el teatre, per contra, els manipuladors miren directament cap amunt i la referència és directa.

En qualsevol dels dos casos, han deixat clar que no és un treball senzill i que cal que els artistes estiguen perfectament coordinats, com en una coreografia.

Quan el titellaire és fabricant, a banda de manipulador, el treball de definició prèvia de les característiques físiques i psicològiques del personatge és molt important, a l'hora de fer-ne un bon disseny.

Iván ens ha donat alguna clau sobre la psicologia de la Quarantamaula, d'El cau de les feretes: té ànima de diva, com la famosa porqueta Peggy.

Si t'agrada el món del titella en totes les dimensions o simplement vols deixar-te dur per la màgia d'un art que ens torna a la infància, no deixes de visitar el MITA. Podràs retrobar-te amb molts d'aquests personatges màgics i, potser, amb algun nou fitxatge: en el museu han fet una crida perquè Màxim Huerta els aconseguisca la famosa gamba amb què va actuar en Mask Singer...

El que està clar és que ni la gent gran ni la gent menuda hauria de perdre l'oportunitat de visitar el Museu Internacional de Titelles d'Albaida. Ací tens el reportatge que li va dedicar La Colla, quan van rebre els titelles del Cau de les Feretes i Babalà.