Quan compres en línia: decideixes tu o l'algoritme?

L’algoritme, segons el catedràtic de Sociologia Luis Enrique Alonso (UAM), “ens dispara la idea de necessitat" i ens fa creure "que som caçadors d’ofertes o de gangues"

El comerç electrònic, a debat en 'Zoom' / À Punt

És una realitat. El comerç electrònic no para de créixer. Ha vingut per a quedar-se i ara cal trobar la millor conciliació amb ell. La més responsable i sostenible. Aquesta manera de gestionar el moment de la compra va experimentar un repunt per efecte de la pandèmia. El 2022 va augmentar un 31% en comparació amb l’any 2021. A ningú se li escapa que les compres en línia, per la facilitat i rapidesa que ofereixen, també poden fomentar certs comportaments de compra impulsius i addictius.

Arribats a aquest punt, cal reflexionar si en les compres en línia, decidim nosaltres o és l’algoritme el que indueix algunes despeses? Mireia Orra, especialista en Polítiques Tecnològiques, ha explicat en Zoom que "en tota navegació per les plataformes", aquestes van recollint dades del tipus “què t’agrada”, “què no t’agrada”, “quant de temps passes mirant tal producte”, i  tot això va guardant-se en el sistema i crea perfils de persones. I així, "els anuncis que cada persona rep són adequats al perfil que l’algoritme ha creat de tu”. 

Vivim en una bambolla de consum?

L’algoritme, com ha explicat Luis Enrique Alonso, catedràtic de Sociologia de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), “ens dispara la idea de necessitat, i la mateixa idea que som caçadors d’ofertes o de gangues”. Sembla que cal ser-ho per a formar part de la societat. I la realitat final, com ha reconegut Mireia Orra és que “l’algoritme genera unes necessitats que potser tu no tenies abans d’entrar en la plataforma”.

Veure la vida a través dels dispositius mòbils i que aquests ens mostren sols allò que ens agrada sembla d'una realitat distòpica. La realitat es converteix en un món fictici que ens mostra només productes que pensa que ens agradaran: "La intel·ligència artificial converteix en necessari un producte que no ho era”, segons Mireia Orra, que també ha apuntat: “Qualsevol cosa que fem, sempre hi ha un algoritme que decideix alguna cosa”. Un univers bambolla que cada vegada més sols ens mostra la realitat que ens agrada. I deixa fora de la nostra vida la resta.

També et pot interessar

stats