Vora 700 joves invidents i amb discapacitat visual s'incorporen a l'inici de curs
Institucions com l'ONCE aposten per un model d'educació inclusiu perquè tinguen les mateixes oportunitats acadèmiques
A la Comunitat Valenciana hi ha més de 700 joves invidents i amb discapacitat visual, i esta setmana també han tornat a les aules. Institucions com l'ONCE aposten per un model d'educació inclusiu perquè puguen tindre les mateixes oportunitats acadèmiques que la resta d'alumnat.
Un exemple l'hem trobat a l'institut de secundària del Puig. Un dels seus estudiants és Enric, que té setze anys. Als catorze li detectaren la malaltia de Stargardt. Una pèrdua de visió central, poc comuna, que no té ni cura ni tractament. Ha perdut més d'un 90% de visió i només s'orienta des de la perifèria dels ulls, una barrera que, de moment, no li impedeix fer a soles el camí cap a l'institut.
"Al principi vaig anar a una clínica i em digueren que era psicològic. Després vam anar d'hospital en hospital i van traure el que era", ha contat. Acaba de començar primer de batxillerat, i els dos cursos anteriors li han hagut d'adaptar l'estudi per les limitacions oculars. El centre li va proporcionar les ferramentes després de rebre assessorament d'un equip d'atenció educativa de l'ONCE.
"Vaig començar a treballar amb la tauleta tàctil, feia fotos a la pissarra i d'ahí m'anava copiant. No era el més efectiu, però era l'únic que es podia fer", ha explicat el jove.
"Vam fer la impressió dels documents perquè els poguera visualitzar. Ens van recomanar que projectàrem sobre pissarra digital, i necessitava un portàtil", ha explicat Mercé, una de les seues mestres i tutora quan li detectaren la malaltia. El suport del professorat és fonamental en la inclusió de l'alumnat amb discapacitats, però demanen celeritat a les institucions. "I els exàmens me'ls ampliaven perquè poguera veure millor", ha afegit Enric.
"Als alumnes amb barreres com la d'Enric, Conselleria els hauria de respondre en 48 hores o en 24, o una setmana, per a proporcionar-los el que demanen", ha explicat Mercé.
"El problema més greu és no veure la pissarra ni des de primera fila, amb pissarres digitals. Tinc els llibres de text a casa, però no em serveixen, no els veig, i estic esperant a tindre'ls en PDF", ha contat l'estudiant. Garantir la inclusió plena en l'alumnat que pateix algun tipus de discapacitat visual o física és clau per a garantir-los l'accés a un futur professional ple d'èxit.