Els usuaris de tren exigeixen al ministeri que mantinga la línia València-Conca-Aranjuez

Indignats amb Renfe es concentra a les portes de l’Estació del Nord per a reivindicar aquesta connexió ferroviària que Transports vol eliminar

Concentració convocada per la plataforma Indignats amb Renfe a les portes de l’Estació del Nord de València
Concentració convocada per la plataforma Indignats amb Renfe a les portes de l’Estació del Nord de València / À Punt NTC

Reivindicar la línia de tren regional València-Conca-Aranjuez que el Ministeri de Transports pretén suprimir és l’objectiu de la concentració convocada aquest dissabte, a les 11:30 hores, per la plataforma Indignats amb Renfe a les portes de l’Estació del Nord de València. Les persones que hi han participat en la protesta han corejat lemes com "Menys AVE i més regionals!" o "Tenim vies, volem rodalies". Aquest tren fa parada en més de trenta municipis dels territoris que travessa, alguns d'aquests de l'Horta, la Foia de Bunyol i la Plana d'Utiel-Requena.

Amb aquesta protesta, l'entitat cívica vol insistir en la necessitat de mantindre aquesta línia de mitjana distància que, a més de suposar una alternativa més econòmica que la dels trens d’alta velocitat per a anar des de València fins a Madrid, s’ha convertit al llarg de la història en un element patrimonial i en un servei que hui en dia pot ajudar a contindre la despoblació.

De fet, al nostre territori aquesta línia regional ofereix un servei semblant al de Rodalies en diversos municipis de l’Horta, la Foia de Bunyol o la Plana d’Utiel-Requena perquè, en fer parada als pobles veïns, molts usuaris la utilitzen no sols per a anar fins a Conca o Madrid sinó per a desplaçar-se entre les localitats properes.

Malgrat tot això, una part del trajecte d’aquest tren de mitjana distància (des d’Utiel fins a Conca) es fa actualment en autobús perquè la infraestructura està pendent de reparació des de gener de l’any passat.

Tot i la falta d’inversions que arrossega la línia València-Conca-Aranjuez, que no està electrificada, amb la concentració davant de l’Estació del Nord de València d’aquest dissabte Indignats amb Renfe vol fer recapacitar el Ministeri de Transports. El departament de Raquel Sánchez, a través del projecte XCuenca, contempla la supressió d’aquesta línia i mantindre només el tram que hi ha entre Aranjuez i Tarancón per al transport de mercaderies.

Això suposaria eliminar les vies en el tram actual de Tarancón fins a Utiel, Conca inclosa, i reformar la via només d’Utiel fins a València. D’aquesta manera, aquesta històrica via només podria usar-se en certs trams per a mercaderies, però no com a via de comunicació dels viatgers que viuen lluny dels grans nuclis de població.

Discrepàncies al si del govern espanyol

Aquests plans del Ministeri no sols han despertat l'oposició dels municipis afectats, sinó dels mateixos socis de l’executiu central. Unides Podem ha reclamat als socialistes que no duguen a terme aquest projecte perquè consideren que sols reforçarà l’alta velocitat entre els grans nuclis de població i obligarà a fer ús del transport per carretera entre la resta de municipis que ara uneix la línia València-Conca-Aranjuez.

A hores d’ara, a pesar del tram en autobús i que costa vora huit hores anar des de València fins a Madrid amb aquest tren, encara són molts usuaris els que opten per aquesta alternativa com a via de transport, especialment perquè és significativament més barata que els bitllets d'alta velocitat. Però, a més, aquesta línia s’ha convertit en un element patrimonial.

Onze municipis pels quals passa el tren han demanat que aquest trajecte ferroviari es declare Bé d’Interés Cultural (BIC) perquè consideren que, si s'elimina la línia entre València i Aranjuez, els elements històrics industrials –com els viaductes, els túnels o molls– d’aquest trajecte, desapareixeran.

També et pot interessar

stats