Una xiqueta de Borriana, sense escolaritzar per discrepàncies mèdiques

La Conselleria creu que Carmen, de 9 anys, pateix autisme, mentre que els pares asseguren que és un trastorn del procés auditiu.

Els pares afirmen que fa tres anys que lluiten per a aconseguir la integració de la seua filla.
Els pares afirmen que fa tres anys que lluiten per a aconseguir la integració de la seua filla. / Foto cedida per la família.

El conflicte naix per la discrepància en el diagnòstic de la menor. Diversos informes dictaminen que Carmen pateix autisme i un retard mental sever. La Conselleria d'Educació comparteix aquest criteri. En canvi, segons la mare, Maria Gil, metgessa de professió, la xiqueta té un trastorn del procés auditiu, una opinió que té el suport d'altres informes mèdics.

La menor té ara nou anys. Quan en tenia tres li van diagnosticar la malaltia. Des d'aleshores la seua escolarització s'ha fet, segons els pares, al marge de la resta d'alumnes, fet que li ha provocat un trauma emocional que l'ha bloquejada.

Els progenitors de Carmen demanen a la Conselleria d'Educació l'escolarització de la seua filla en un centre educatiu ordinari amb un professor de suport. Segons asseguren, l'administració només els dóna l'opció de matricular la menuda al col·legi Grans i Menuts de Castelló o en un centre d'atenció especial. Com a conseqüència del desacord, Carmen fa any i mig que no va a escola. Els pares tenen un certificat mèdic que permet que la xiqueta es quede a casa. Asseguren que és millor que tornar a l'escola Grans i Menuts amb les condicions d'aïllament i d'exclusió que ha patit, segons relaten.

La Conselleria d'Educació no opina igual. Asseguren que diversos especialistes han emés cinc informes psicopedagògics diferents. Diuen que la millor atenció que pot rebre la menuda és, justament, al centre Grans i Menuts de Castelló, on els pares de Carmen es neguen a portar la filla. La Conselleria d'Educació també està disposada a enviar la xiqueta a algun centre de Borriana, Vila-real o Castelló que estiga preparat per a atendre’n les necessitats.

Tres anys de lluita

Ja fa tres anys de la lluita intensa per a aconseguir que la seua filla siga acceptada com una més, amb les seues limitacions, en el sistema educatiu. Han contat la seua història pertot arreu buscant solucions, i s’han dirigit al president de la Generalitat o a la casa reial, per exemple. Asseguren que han mantingut una gran quantitat de reunions amb responsables directes, però tot s'ha quedat en no res.

El cas també ha arribat al síndic de greuges, que ha recomanat a la Conselleria d'Educació que garantisca l'interés màxim per la menor. El síndic espera un informe de la Conselleria que no ha arribat dins del termini establit, un mes.

Mentrestant, els pares de Carmen confien en la resolució de tres procediments judicials. Un de penal contra el col·legi Penyagolosa de Borriana, en el qual, segons denuncien, la menuda va ser maltractada psicològicament i físicament.

Els altres dos procediments són contra la Conselleria d'Educació. L’un pel presumpte diagnòstic erroni d'autisme i l'altre per vulnerar el dret fonamental a l'educació. Però el temps passa i Carmen continua a casa, sense anar a escola, sense relacionar-se amb els companys d'estudi. Les dues parts asseguren que volen la millor solució per a la xiqueta.

També et pot interessar