Tren cancel·lat: què fem amb l’allotjament o les entrades del nostre viatge?

L'OCU recorda el dret a reclamar els serveis que no s'han pogut gaudir per la cancel·lació de trens

Els panells mostren les cancel·lacions a l'estació Joaquim Sorolla de València
Els panells mostren les cancel·lacions a l'estació Joaquim Sorolla de València / Jorge Gil (Europa Press)

Nits d’hotel que no s’han pogut gaudir, entrades al teatre perdudes o un concert al qual no hem pogut arribar a causa de la cancel·lació dels trens. Què podem reclamar a les operadores de transports quan es trunquen els nostres plans de viatge?

A causa de la supressió de la circulació de trens d'alta velocitat entre la Comunitat Valenciana i Madrid, els dubtes han tornat a sorgir entre els viatgers. En aquest sentit, l'OCU, l’Organització de Consumidors i Usuaris, ha recordat el dret a reclamar aquest tipus de serveis que no s'han pogut gaudir a causa de la cancel·lació de transports. 

Segons la delegació valenciana de l'organització, "cada vegada són més" els tribunals que estan dictaminant a favor del dret dels usuaris que poden provar que la causa directa de no haver gaudit del servei que ja havien pagat és la cancel·lació del mitjà de transport. A més, ha explicat que el reglament que regula els drets dels viatgers en transport ferroviari estableix clarament que "es té dret a una indemnització quan se superen uns minuts" de retard.

Des de l’OCU recorden que s'ha d'acreditar que existeix una causa directa entre aquest retard o cancel·lació i el perjudici. "El que ocorre en aquests casos és que les indemnitzacions generalment no són automàtiques i, per tant, el que caldrà fer és presentar una reclamació formal a la companyia corresponent", han assenyalat. "Si no s'atén la sol·licitud de manera voluntària per part de les companyies, el consumidor haurà d'acudir als jutjats i reclamar via judicial aquesta indemnització", han assenyalat.

Mesures compensatòries anunciades

Les tres operadores d'alta velocitat afectades per l’avaria d’aquest divendres ja han anunciat mesures compensatòries per als usuaris que, de moment, es limiten als bitllets de tren. Així, Renfe ha oferit canviar el bitllet dels passatges per a viatjar un altre dia o anul·lar-lo sense cost.

Els 3.000 passatgers de la companyia de baix cost Iryo que s'han vist perjudicats, podran també recuperar l’import dels bitllets si així ho sol·liciten. 

Per la seua banda, l’altra operadora de baix cost que opera en aquest trajecte, Ouigo, ha tingut un gest diferent en oferir una compensació del 300% del preu del bitllet a les vora 4.000 persones afectades per les cancel·lacions.

Malgrat que des de l'OCU assenyalen que, en aquests casos, no és necessari presentar una reclamació per escrit atés que la indemnització és automàtica, “sempre és convenient” presentar aquest tipus d'instàncies.

També et pot interessar

stats