Així serà la nova selectivitat: menys exàmens i una prova de maduresa acadèmica

L'exercici de maduresa constarà d’un dossier format per una sèrie de documents que giraran al voltant d'un mateix tema

Imatge d'arxiu d'uns estudiants examinant-se de la PAU
Imatge d'arxiu d'uns estudiants examinant-se de la PAU / Agències

La ministra d'Educació i Formació Professional, Pilar Alegría, ha proposat a les comunitats autònomes que la nova prova d'accés a la universitat tinga menys exàmens i que incloga una prova de maduresa acadèmica amb un pes del 75% del total.

Aquestes són les principals novetats de l'últim esborrany que proposa el Ministeri d'Educació per a accedir a la universitat i amb les quals es replanteja l'estructura actual de la prova per a adaptar-se a la nova llei educativa. Alegría pretén que el canvi de model de selectivitat es faça de manera "pausada i gradual" per a afavorir l'adaptació de l'alumnat i del professorat "amb les degudes garanties".

Per a això, recomana que el model actual es mantinga tres anys en "trànsit" —fins que entre en vigor el definitiu—, en els quals l'alumnat realitze quatre exercicis que tinguen la mateixa ponderació cadascun (el 25%). En concret, un específic sobre la modalitat obligatòria triada, dues de matèries comunes (Història de la Filosofia i Història d'Espanya) i un quart exercici, de caràcter general, en el qual es valoren les destreses associades a l'àmbit lingüístic i avalue la maduresa acadèmica de l'alumnat.

A partir del curs 2026-2027, segons l'esborrany, la ponderació d'aquest últim exercici passarà a ser del 75% i substituirà les proves comunes, i es mantindrà l'exercici específic de modalitat obligatòria (amb un pes del 25%).

L’exercici de maduresa: anàlisi de diferents documents sobre un mateix tema

L'exercici de maduresa constarà d’un dossier format per una sèrie de documents (textos, imatges, infografies, gràfics, taules, audiovisuals, etc.) que giraran tots ells al voltant d'un mateix tema. A partir d’ací, es demanarà a l'alumnat que faça una anàlisi des de diferents aspectes i perspectives, responent a diversos tipus de preguntes. 

L'objectiu d'aquesta prova és valorar la capacitat de l'alumnat per a analitzar, valorar, extraure informació o interrelacionar tota aqueixa documentació, de manera més o menys guiada a través de les preguntes o propostes.

A més, tal com es fa en l'actualitat, aquesta "fase d'accés" es complementarà amb una altra específica "d'admissió" en la qual l'alumnat farà dos exercicis, triant entre les matèries oferides de segon de batxillerat, de modalitat o comunes.

La nova PAU que proposa el Ministeri d'Educació descarta una prova única per a tot Espanya, però sí que aposta per acords que permeten als diferents territoris elaborar proves que siguen homologables entre elles. 

També et pot interessar