El sector del torró espera augmentar les vendes un 4% el 2022

La inflació i el preu desorbitat de l’energia faran que aquest dolç nadalenc siga més car

Comença la campanya del torró amb previsións de creixement / À Punt NTC

Malgrat que la inflació i l’encariment de l’energia faran pujar el preu, la campanya del torró comença amb previsions de creixement en el mercat nacional i, sobretot, en l’internacional, que va ser més colpejat per la crisi del coronavirus.

Amb Nadal a tocar, a Xixona (Alacantí) comença la campanya del torró i enguany els empresaris esperen superar la facturació de l’any anterior, segons assegura a À Punt NTC el secretari del Consell Regulador de les Indicacions Geogràfiques Protegides Xixona i Torró d'Alacant, Federico Moncunill. L’any passat la recaptació ja va superar les xifres de la pandèmia perquè, com la resta de sectors de la indústria alimentària, no es va veure tan afectat per la crisi sanitària derivada de la covid, explica, i enguany es preveu un creixement del 4%. Aquest augment de les vendes vindrà en part de la recuperació del mercat estranger que és el que més va notar una disminució de la demanda. Enguany, però, confien a recuperar el que es va perdre durant la pandèmia, i algunes empreses fins i tot esperen superar les xifres del 2019.

Pujada de preus 

Això si, el torró enguany serà més car. L’increment del preu variarà segons la marca i com els haja afectat l’augment dels costos de producció, algunes empreses parlen del 10% de pujada. Però, tant des de l’Associació de Fabricants de Torró com des del Consell Regulador recalquen que el sector està fent un esforç molt important per repercutir mínimament el preu final del producte. Un afany que respon per una part a un intent per contribuir a superar l’espiral inflacionista i també al fet que, quan la pujada de la inflació va prendre més força a la primavera, molts contractes amb proveïdors ja estaven tancats.

Tot i això, no es pot obviar que enguany tot és més car: el sucre, els embalatges i el transport costen entre un 40% i un 60% més, però sobretot s’han encarit la mel i l’energia, que han pujat un 200% i un 300% respectivament. I això es notarà en la cistella de la compra d’enguany i els impedeix fer previsions per a l’any vinent, indica el president de l’Associació de Fabricants de Torró, José Manuel Sirvent.

Però el sector és optimista amb les previsions perquè depén molt del consum familiar i, dels productes associats a Nadal —com ara el marisc o el cava—, el torró és dels més assequibles. Per això esperen que els ajustos domèstics en la llista de la compra per a les festes es faran en productes més exclusius i el torró serà de nou protagonista de la sobretaula, assenyala Moncunill.

Vora el 87% de la producció es queda a Espanya

L'any passat, el Consell Regulador de les Indicacions Geogràfiques Protegides Xixona i Torró d'Alacant va produir 2.531.072 quilos de torró de Xixona i 2.037.300 quilos de Torró d’Alacant, dels quals es destinaren 3.972.161 quilos al mercat interior (un 86,95%), 127.902 al mercat de la Unió Europea (2,8%) i 468.309 quilos al mercat exterior (10,25%). Tot per un valor de 58.163.163 milions d’euros. I això només pel que fa a la producció emparada dins de la indicació geogràfica protegida. 

Pel que fa a la resta de productes que elaboren les empreses que formen part del Consell Regulador, les vendes del 2021 pujaren fins als 118.987.112 milions d’euros per 12.961.559 quilos de dolços. La major part, 11.270.065 quilos, es quedà a Espanya, mentre que als països de la Unió Europea arribaren 362.934 quilos. La resta del mercat estranger en va rebre 1.328.560. 

La Fira del Torró, un cas d’èxit

Un dels millors expositors del torró és la Fira del Torró de Xixona que se celebra cada any a principis de desembre i que per a moltes famílies valencianes marca l’inici de les festes. La fira és, segons Moncunill, “un cas d’èxit claríssim que cada any va millor”. Per això enguany l’Ajuntament de Xixona ha decidit allargar-la. 

Les previsions per a la fira també són bones, indica, i esperen més afluència i més vendes perquè durant els últims anys ha agafat molta força. “Vindre a la fira de Nadal és tota una experiència sensorial per a tota la família”, afirma el secretari del Consell Regulador, ja que no només es pot comprar torró i visitar els expositors de les diferents fàbriques, sinó que també es pot passejar pel municipi engalanat de Nadal i olorar l’ametla torrada. 

També et pot interessar

stats