Què s’ha aclarit un mes després de l’incident del tren de Caudiel?

Dues dones que viatjaven en el comboi continuen ingressades, mentre Bravo anuncia que donarà més detalls dilluns

Almenys 25 persones ferides per un incident en un tren a Caudiel
Tren que havia eixit des de València cap a Saragossa i que es va topar amb les flames pròximes a la via a l'altura de Caudiel / À Punt NTC

Aquest divendres es compleix un mes de l’incident que va patir un tren que feia el trajecte València-Saragossa en arribar a l’altura de Caudiel al foc de l’incendi de Begís, que s’havia declarat unes hores abans. Trenta dies després, a les 16:23 hores d’aquest divendres, eixirà un nou comboi fent el mateix viatge que aquell 16 d’agost tant van canviar les flames. Què sabem després d’aquell incident que va deixar tretze persones ferides, algunes d’elles de gravetat? S’han aclarit ja algunes responsabilitats?

Pel que fa als danys personals, la majoria de ferits han anat rebent l’alta, però encara hi ha una dona ingressada en l'UCI per cremades i una altra hospitalitzada en planta.

D’altra banda, pel que fa a les responsabilitats, dilluns que ve la consellera de Justícia, Gabriela Bravo, donarà més detalls d’aquest incident, del qual va demanar un informe l’endemà dels fets. Bravo va comparéixer en les Corts l’1 de setembre per a explicar algunes qüestions de l’incendi de Begís i, en concret, del problema amb què es va trobar la maquinista del tren que circulava cap a Saragossa.

En aquella compareixença Bravo va insistir en la virulència de l’incendi i la rapidesa amb què canviaven les circumstàncies en poques hores.

Pel que fa al comboi que es va topar amb les flames, va apuntar que el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat no havia comunicat res a Adif, el responsable de les infraestructures ferroviàries, perquè no havia rebut cap comunicació que parlara de la suspensió de la circulació.

La decisió d’interrompre la circulació ferroviària es va comunicar a Adif, en cap moment hem deixat fora, en cap escenari, Adif Gabriela Bravo - Consellera de Justícia

Aquest dijous es va anunciar la revisió del Pla Territorial d'Emergències, que Bravo justificava amb les noves situacions de “multiemergència” que poden sorgir i, en conseqüència, la necessitat de disposar de “nous instruments i nous recursos”. La consellera també apuntava que aquell 16 d’agost “la direcció del punt de comandament avançat va prendre la decisió d’interrompre la circulació ferroviària i així es va comunicar a Adif, o siga que en cap moment hem deixat fora, en cap escenari, Adif”.

Renfe i Adif van complir els protocols per a situacions d'emergència Raquel Sánchez - Ministra de Transports

En canvi, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va assegurar a finals d’agost, en la comissió de Transports del Congrés, que ni Adif ni Renfe van rebre informació sobre l'incendi de Begís ni tampoc de la situació de la via. Afegia, a més que "les empreses –en referència a Renfe i Adif– van complir els protocols per a situacions d'emergència".

Sánchez remarcava la seua versió dimecres, quan va comparéixer en el Congrés. Hi va insistir en el fet que es van complir tots els protocols aquell 16 d’agost i en referència al tren que havia eixit de València cap a Saragossa passades les quatre de la vesprada.

Per la seua banda, la titular de Justícia aclaria aquest dijous que Adif està integrat també en el centre de coordinació del 112.

Al marge de l’encreuament de versions, Gabriela Bravo desvincula la relació directa entre els canvis en la gestió de les emergències anunciada aquest dijous i l’incendi de Begís.

“El tren va arribar fins allà perquè en tres hores es va passar de 600 hectàrees a 3.700 i en aquestes tres hores el punt de comandament avançat va prendre moltes decisions”, recordava.

Caldrà, per tant, esperar fins dilluns per a conéixer, o no, més detalls d’aquest incident que va angoixar, i ferir en alguns casos, desenes de viatgers que anaven a bord. 

També et pot interessar