Bravo sobre l'incident al tren: "No es pot comunicar el que no existeix"

Un informe preliminar dels bombers de Castelló explica que el foc esdevingué en la vesprada del 16 d'agost "enormement violent i erràtic, amb velocitats d'avanç absolutament anòmales"

Bravo, aquest dijous a les Corts
Bravo, aquest dijous a les Corts / À Punt NTC
01 de setembre 2022 - 14:36

La consellera de Justícia, Gabriela Bravo, ha explicat aquest dijous davant la diputació permanent de les Corts la lluita contra el foc als grans incendis que ha patit la Comunitat Valenciana aquest estiu i també de les circumstàncies que envoltaren l'incident del tren a Caudiel, ocorregut en la vesprada del 16 d'agost.

Bravo ha posat l'accent en l'anòmala evolució de l'incendi i en una virulència que es va descontrolar durant unes hores. "Vull que quede clar que el Centre de Coordinació d'Emergències no va poder comunicar res a Adif perquè no va rebre cap notificació de cap mesura referent a la suspensió de la circulació. Si no es rep cap notificació en aquest sentit, no pots comunicar el que no existeix. I si no es va adoptar eixa decisió, l'informe preliminar és prou il·lustratiu per a entendre el que va passar en tres hores en eixe moment".

Bravo ha transmés "suport i solidaritat" a les persones que resultaren ferides en l'incident del tren a Caudiel. Durant la seua intervenció, la consellera ha remarcat la virulència de les flames a Begís i la rapidesa amb la qual canviaven les circumstàncies. Així, ha dit que el dimarts 16 d'agost (dia en què es va registrar l'incident del tren) en tan sols tres hores l'incendi va multiplicar per sis la seua afectació, que va passar de 600 a 3.000 hectàrees. La consellera ha emfatitzat que l'incendi en les hores en què van ocórrer els fets estava "totalment descontrolat".

Durant el relat, ha puntualitzat que a les 18:08 hores, el Centre de Coordinació d'Emergències va rebre una comunicació d'una incidència ferroviària en què la unitat de prevenció 340 apuntava que havia passat un tren per Monleón i encara no havia eixit. Quasi simultàniament, ha relatat, Adif va informar el 112 de "foc al costat de les vies a l'altura km 204 i prop de l'antic baixador Toràs-Begís. Trens no poden continuar la marxa i han retrocedit". A partir d'ahí, ha dit, Adif es va incorporar a l'operatiu, s'activaren tots els recursos sanitaris extraordinaris i es va habilitar un hospital de campanya. Bravo ha defés que la resposta sanitària va ser automàtica, professional i eficaç.

Bravo ha mostrat un informe preliminar dels responsables del servei d'extinció del Consorci Provincial de Bombers de Castelló, que es va rebre aquest dimecres. L'informe diu que no era previsible "un canvi tan violent de les condicions" que finalment es donaren en aquest incendi de l'Alt Palància. En el document s'indica que el foc a partir de les 15 hores es va tornar "enormement violent i erràtic, amb velocitats d'avanç absolutament anòmales". I parla d'una "conjunció de factors" que suposaren una tempesta de foc.

El foc davant l'emergència climàtica

Meteorologia i orografia complicaren les tasques d'extinció dels grans focs que han cremat 31.000 hectàrees aquest estiu a la Comunitat Valenciana, segons ha explicat Bravo. La consellera ha tingut paraules d'agraïment per als que lluitaren contra el foc. "Aquest estiu ha mostrat la realitat d'emergència climàtica a la qual ens enfrontem", ha remarcat. Tempestes seques, temperatures extremes que han batut rècords històrics, onades de calor i fenòmens sobtats de gran intensitat, ha enumerat.

La consellera ha recordat com poc abans del pont del 15 d'agost, i davant la previsió d'Aemet, el president del Consell, Ximo Puig, va reunir l'equip de govern a Dénia i va tancar els parcs naturals. I ha anat relatant com va anar evolucionant la lluita contra el foc, una vegada els incendis es van declarar, les grans decisions que se'n van anar prenent i els problemes que es van trobar.

El PP demana a Bravo que deixe el càrrec

L'oposició ha posat l'accent en la prevenció dels incendis i en la gestió del sòl forestal i demana l'assumpció de responsabilitats. Han lamentat, en aquest sentit, l'absència de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

Pel PP ha intervingut, Miguel Barrachina. El diputat ha acusat a Bravo de guardar silenci en una situació tan greu com l'incident del tren a Begís. "Li han obert la porta d'eixia i el PP li demana que se'n vaja i dimitisca", ha demanat Barrachina. El diputat ha remarcat que és la responsabilitat de Bravo i que és ella la que hauria d'haver informat Adif. Barrachina ha dit que si s'evacua Begís, Toràs i Teresa, com pot ser que no s'avise a un tren que va a Begís perquè no ho faça. "Vosté deu anar-se'n, ha de dimitir. No ho faça llarg", ha insistit. En opinió del PP la ministra de Transports la va deixar caure en la seua intervenió al Congrés.

Eduardo del Pozo, de Ciutadans, ha preguntat per la política de prevenció d'incendis del govern del Botànic durant els set anys que està al capdavant de la Generalitat. "En la prevenció s'eviten incendis o s'apaguen abans", ha remarcat del Pozo. El diputat ha considerat una "negligència" que des d'Emergències no s'informara Renfe i ha demanat responsabilitats pels fets.

Puig defensa les decisions 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha reiterat poc després les paraules i l'explicació de Bravo. Puig ha defensat la "professionalitat" dels comandaments i responsables tècnics de l'incendi de Begís (Alt Palància), ha afirmat que van adoptar les decisions "a cada moment" segons l'evolució del foc i "en el seu àmbit de responsabilitat", al mateix temps que ha recalcat que caldrà "assumir responsabilitats" per a qui corresponga per l'incident del tren.

"Cadascú és responsable del que és de la seua competència", ha expressat Puig en una entrevista en Onda Cero, després de ser preguntat per la compareixença de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, qui aquest dimecres va assegurar que "ni Adif, ni Renfe van rebre cap notificació" sobre la situació de la via en què va ocasionar l'incident de tren per l'incendi. També va afirmar que la primera informació que van rebre de la situació va arribar a través de la maquinista.

Finalment, ha subratllat que la investigació del que va ocórrer al tren "està judicialitzada" i ha afegit que "s'hauran d'assumir les responsabilitats a qui li corresponga".

També et pot interessar