El responsable de Facua a la Comunitat Valenciana: “A la sanitat pública tenim un problema molt greu i va a pitjor”
Pau Bernad critica que la llei d’atenció al client exclou els usuaris dels serveis públics, deixant-los sense resposta quan els serveis no funcionen correctament
“La devaluació de la sanitat pública és un problema molt evident. Facua està integrada en la Plataforma per la Sanitat Pública de la Comunitat Valenciana i posem molt d’èmfasi en l’atenció primària en la qual, per exemple, has de demanar una baixa, i quan sol·licites la cita has d’esperar quinze dies. A més de les llistes d’espera per a consultes d’especialistes, per a operacions... És un problema molt greu, som conscients que el problema va a pitjor”. Esta és la radiografia que fa de la sanitat pública Pau Bernad, responsable de l’organització de consumidors Facua a la Comunitat Valenciana.
Durant la seua intervenció en Les notícies del matí, on ha estat este dijous, ha lamentat que la llei d’atenció al client deixara fora els usuaris dels serveis públics, com els pacients dels centres sanitaris o els viatgers del transport públic. “Hauria sigut una manera de garantir que a l’usuari li respongueren”, assenyalava.
S'ha demostrat que els plans de xoc no funcionen
Bernad convidava els gestors del sistema sanitari públic a estudiar iniciatives per a millorar el funcionament d’este sector, en especial per a acabar amb les llistes d’espera, per exemple, per a les intervencions quirúrgiques: “S’ha demostrat que els plans de xoc no funcionen, s’ha de millorar la gestió pública i destinar-hi més recursos. Ja que ens vanagloriem de tindre la millor sanitat del món, cal treballar per a millorar-la”, afegia davant dels micròfons de Les notícies del matí.
Esborrany de les aerolínies
Respecte a un altre assumpte, que afecta nombrosos usuaris durant l’estiu, el de les aerolínies i el debat que hi ha al voltant del canvi de normativa en què treballa la Unió Europea, Pau Bernad assenyalava que la proposta que està sobre la taula “va cap arrere”. Esgrimia que, amb l’esborrany que es debatrà al Parlament Europeu, “s’eliminen compensacions ja aconseguides”.
En este sentit, apuntava que les organitzacions de consumidors com la seua reivindicaran a la Unió Europea que es continuen tipificant com a retards els de més de tres hores —i no quatre— com a raó d’indemnització. A més, reclamaran que en el retard s'incloga el temps que passa el viatger dins de l’avió, és a dir, “que no es tinga en compte l’hora a la qual aterra un avió, sinó el moment en què obri les portes i els passatgers poden baixar, perquè hi ha hagut casos en què els han mantingut esperant fins a tres hores dins de l’avió”.
Així mateix, les organitzacions de consumidors reivindicaran que es considere equipatge de cabina el que pugues col·locar a l’armari de dalt o davall del seient, i no un equipatge d’unes mesures determinades que trie la companyia. També treballaran perquè les vagues del personal de les companyies o les avaries de les aeronaus siguen motiu d’indemnització per als usuaris. “Que no es consideren fets extraordinaris en els quals puga escudar-se la companyia per a no pagar indemnitzacions”, afegia.
Precisament en referència a les indemnitzacions, el responsable de Facua a la Comunitat Valenciana assenyalava que les organitzacions de consumidors treballaran perquè les compensacions per retards siguen automàtiques i que, de la mateixa manera que una aerolínia et cobra el bitllet quan el reserves, la compensació siga també immediata en produir-se la incidència.
Per acabar, en esta línia, Pau Bernad avançava que les organitzacions de consumidors demanaran a la Unió Europea una actualització de les quanties de les indemnitzacions: “Fa vint anys que estem en les mateixes quanties, a tots ens ha apujat el preu de la vida, per tant, també ha de pujar el de les compensacions”, exposava.