Renfe prohibeix pujar patinets als trens pel perill que exploten les bateries

Ferrocarrils de la Generalitat està pensant si aplica la mateixa mesura al metro i el tram 

Un home ix del metro amb el seu patinet
Un home ix del metro amb el patinet

Tant al metro de Barcelona com al de Madrid s’han registrat explosions de patinets elèctrics, que han provocat moments de pànic, i la decisió en ambdues ciutats ha sigut prohibir pujar-hi amb aquests mitjans de transport. Una prohibició que ara s’ha estés també als trens de Renfe i que Ferrocarrils de la Generalitat està pensant si aplica al metro i el tram de la Comunitat Valenciana. Això sí, no afecta les bicis elèctriques ni els vehicles de persones amb mobilitat reduïda.

A partir del 12 de desembre, ja no es podran pujar patinets als combois de Renfe per a preservar la seguretat dels viatgers, segons diuen, i basant-se en criteris de salut pública. Aquesta prohibició ha suposat un maldecap per als usuaris de rodalies que només tenen un parell de setmanes per a pensar com substituir el patinet si en algun moment del trajecte han d’agafar el tren.

Els patinets i altres vehicles elèctrics funcionen amb bateries de liti, que poden explotar. Segons explica el científic Antonio García, de la Universitat Politècnica de València, no només ho fan les que han sigut manipulades o estan deteriorades. “El 60% de les que exploten ho fan de manera espontània, sense fer-los absolutament res”, afirma.

El separador que porten les bateries es vaporitza, fet que genera monòxid de carboni, hidrogen i altres gasos inflamables. I quan aquests ixen per la part superior de la bateria, generen un procés de combustió que dona lloc a un incendi, explica García. Però encara no saben per què. 

L’explosió es pot produir allà on es trobe el patinet, bé siga el garatge de casa o un vagó de tren ple de persones. Renfe ha decidit seguir l’exemple d’algunes ciutats espanyoles i europees per a evitar explosions amb una mesura que s'ha refrendat aquest mateix dimarts en el consell d'administració de viatgers. 

Per als col·lectius en defensa d'un transport sostenible, la prohibició amaga altres perills. Maria Sintes, de València en Bici i Acció Ecologista Agró, diu que no volen que la gent que ja no pot desplaçar-se amb una combinació de patinet i tren torne a agafar el cotxe. Per això, defensen els desplaçaments a peu o en bicicleta 

També et pot interessar

stats