Paco Guillem (ciclista): "Trucar patinets és habitual quan no deuen superar els 25 km/h"

El programa d'investigació Zoom ha abordat, entre altres temes de seguretat viària, les dificultats de la convivència entre patinets, vianants i ciclistes

Paco Guillem, l'usuari de bicicleta que ha entrevistat 'Zoom' / À Punt Mèdia

Paco Guillem és un veí de Tavernes Blanques que ha triat la bicicleta per als seus desplaçaments diaris. Li agrada circular en bicicleta i ho considera molt sostenible. També va al treball en bicicleta, per a la qual cosa es desplaça fins a València. Cada dia fa uns 40 quilòmetres i, com ell diu, porta els cinc sentits sempre alerta, i no se sent molt segur. "Unes vegades són els cotxes, que no es fixen en els ciclistes i solen anar molt ràpid; o els cotxes que paren de sobte o passen els semàfors en roig". Els cotxes aparcats en doble fila també representen un perill per a ell, ja que l'obliguen a creuar al sentit contrari per a poder continuar.

En un dels trajectes Paco va patir una experiència molt negativa. En aquest cas va ser amb un patinet elèctric. Dels patinets diu que "han entrat molt fort i moltes persones no compleixen les normes". Ell va tindre un accident mentre circulava pel carril-bici. "Jo estava entrant a València i de sobte, per la dreta, em va envestir un patinet". Paco va rebre un colp frontal. Va caure a terra i va tindre un trencament fibril·lar i policontusions. El conductor del patinet, a més, no tenia assegurança".

Patinets per una ciutat
Patinets per una ciutat / À Punt Mèdia

El ciclista de Tavernes Blanques ha contat a l'equip de Zoom que la policia, en arribar, va fer al patinet un test de velocitat. "El patinet arribava a 36 km/h, quan no poden passar de 25 km/h. És a dir, que era un patinet trucat. I la policia em va dir després que al conductor del patinet li cauria el pèl”.

Sobre si pensa que la presència de patinets trucats és comuna, no dubta a respondre. "És molt habitual. I aquests dies que he estat anant al mecànic pel tema de la bicicleta, vaig veure allí uns quants patinets. Vaig preguntar a quina velocitat corrien. I el mecànic em va dir que ell no els tocava, però que alguns li havien dit que corrien a 100 km/hora".

El programa Zoom ha mostrat imatges que corren per les xarxes de patinets utilitzats per a transportar des d’una bombona de butà fins a una nevera. A la ciutat de París, l'Ajuntament ha prohibit els patinets de lloguer al carrer, per considerar-los perillosos i que causen trastorns als vianants. 

Tantes ordenances per a patinets com municipis 

Una altra qüestió que cal tindre en compte és que cada municipi estableix les seues sancions i, per tant, com ha dit Miguel Juanes, el president de l’associació d’usuaris de vehicles de mobilitat personal, "això és de bojos". Perquè en conseqüència, l’obligatorietat de tindre una assegurança també la marca cada municipi. "La DGT ha deixat aquest treball, aquest marró, a tots i cadascun dels municipis".

El patinet, com ha dit Miguel Juanes, es tracta d’un sistema de mobilitat que ja frega els cinc milions d’usuaris en tot Espanya. A la Comunitat Valenciana són més de 300.000 usuaris. I com ha dit a Zoom el catedràtic de Seguretat Viària Luis Montoro, "hem fet una enquesta als conductors de patinet al voltant del seu coneixement de les normes, i (el resultat) és per a no dormir".

Pots veure el programa sencer ací

També et pot interessar

stats