Renfe prohibeix l'accés amb patinets elèctrics a tots els trens a partir del 12 de desembre

La companyia podrà obligar un viatger a abandonar el tren si porta un objecte, equipatge o vehicle que represente un risc per a la seguretat

Un home ix del metro amb el seu patinet / À Punt NTC

A partir del 12 de desembre, no es podrà pujar a cap tren amb patinet elèctric, monocicle o altres vehicles de mobilitat personal que funcionen amb bateries; la prohibició afecta tots els regionals, rodalies, l’alta velocitat i la llarga distància (els serveis d’AVE, Avlo, Avant, Euromet i Intercity). Només es farà una excepció amb els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i les bicicletes elèctriques.

Així ho ha decidit el consell d'administració de Renfe i ho ha refrendat el consell d'administració de viatgers arran les situacions de perill provocades pels últims incendis de bateries que s'han registrat en alguns transports públics. La companyia ha explicat que es basa en criteris de salut pública i seguretat per als viatgers, com ja es fa en altres països, com Regne Unit, Irlanda o Alemanya. En alguns casos, ha sigut per haver manipulat la bateria de liti que els fa funcionar, algun desperfecte per un colp, el pas del temps o bé utilitzar carregadors diferents, però no en tots.

Segons explica el científic Antonio García, de la Universitat Politècnica de València, no només ho fan les que han sigut manipulades o estan deteriorades. “El 60% de les que exploten ho fan de manera espontània, sense fer-los absolutament res”, afirma. El separador que porten les bateries es vaporitza, fet que genera CO, hidrogen i altres gasos inflamables. I quan aquests ixen per la part superior de la bateria generen un procés de combustió que provoca un incendi, explica García. Però encara no saben per què. L’explosió es pot produir allà on es trobe el patinet, bé siga el garatge de casa o un vagó de tren ple de persones. Renfe ha decidit seguir l’exemple d’algunes ciutats espanyoles i europees per a evitar explosions amb una mesura refrendada aquest mateix dimarts pel consell d'administració de viatgers. 

La prohibició ja existia en alguns municipis, amb mesures similars. Per exemple, el 2021 Sevilla va regular l’entrada de viatgers amb patinets elèctrics al metro en hora punta durant els dies laborals; el febrer passat, Catalunya va prohibir l'accés al transport públic, incloent-hi les andanes, després que un patinet esclatara en el servei de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya el novembre de 2022; i, des del 4 de novembre, la Comunitat de Madrid ha prohibit també l'accés de patinets elèctrics a les instal·lacions i vehicles del Consorci Regional de Transports, inclosos els autobusos.

Una vegada que entre en vigor la mesura, Renfe podrà obligar un viatger a abandonar el tren si porta un objecte, equipatge o vehicle que represente un risc per a la seguretat i el bon funcionament del transport, o per a la seguretat dels altres viatgers.

En les estacions de rodalia gestionades per Renfe s'informarà de la prohibició si es detecta a un viatger amb patinet elèctric, i igualment es podran fer inspeccions aleatòries amb interventors i agents de seguretat.

Per als col·lectius en defensa d'un transport sostenible, la prohibició amaga altres perills. Maria Sintes, de València en Bici i Acció Ecologista Agró, diu que no volen que aquesta gent que ja no pot desplaçar-se amb una combinació de patinet i tren torne a agafar el cotxe a motor. Per això, defensen els desplaçaments a peu o en bicicleta.

També et pot interessar

stats