Rebutjar prejuís i donar una oportunitat a les capacitats: el clam del col·lectiu amb síndrome de Down
Asindown llança una campanya que demana a la societat no prejutjar les persones amb l’alteració cromosòmica pels trets físics, coincidint amb el dia internacional d’aquest trastorn
Conéixer les múltiples capacitats de les persones amb la síndrome de Down en lloc de prejutjar-les per aspectes com els trets físics. És la invitació que llancen aquest dijous les persones amb aquest trastorn, coincidint amb el dia internacional de la síndrome de Down.
Asindown, una de les entitats valencianes que treballa per a afavorir la integració de les persones amb aquesta alteració cromosòmica, centra enguany la campanya en les capacitats que té la gent amb la síndrome de Down i que exemplifiquen una campiona nacional de gimnàstica rítmica, un cuiner que treballa en l’alta cuina o una jardinera que s’ocupa del manteniment d’un camp de golf valencià.
La imatge preconcebuda que tenim d’aquestes persones no els identifica
Són alguns dels perfils escollits per Asindown per a mostrar que “Si només veus el Down, et perds el do”. És el lema escollit per aquesta entitat amb la intenció “de desafiar alguns prejuís que pateixen les persones amb síndrome de Down i mostrar les seues capacitats”. Uns prejuís que es basen, per exemple, en els trets físics. “La societat tendeix a estigmatitzar-los i, fins i tot a limitar-los”, apunten des d’Asindown.
En aquesta línia, el gerent de la fundació Asindown, Manuel Campos, afegia que “la imatge preconcebuda que tenim d’aquestes persones no els identifica”. “Si deixem tot açò a un costat, podem conéixer aquestes persones i les seues múltiples capacitats i posar en valor qui són. És ahí quan ens adonem de quantes coses tenen a aportar a la societat”, argumenta Campos.
I bona mostra del que apuntava el dirigent d’Asindown són els alguns dels protagonistes de la campanya d’enguany amb motiu del dia de la síndrome de Down: Lucía, qui comparteix el seu do amb la gimnàstica rítmica i fins i tot s’ha posat a la butxaca el campionat d’Espanya; Albert, que és un professional dels foguers i treballa amb la xef amb tres sols Michelín Begoña Rodrigo, o Pascual, jardiner d’un camp de golf.
Però Lucía, Albert o Pascual no són els únics que potencien les seues qualitats. Aquesta campanya del dia internacional de la síndrome de Down pretén mostrar que, com ells, Sofia cultiva el ball, Martín l’esquí o Álvaro no pot ocultar la seua afició per les motos. Tots ells protagonitzen el tema musical d'Asindown que pretén colpir consciències i demana una oportunitat, basada en les capacitats reals, per a les persones amb síndrome de Down.