Polèmica per plagi d'imatge en l'última campanya del Ministeri d'Igualtat

La model Nyome Nicholas ha denunciat que s’ha utilitzat la seua imatge per a fer el cartell de la campanya sense demanar-li permís ni pagar-li

Foto de la model Nyome Nichols plagiada en el cartell de la campanya del ministeri d'Igualtat 'L'estiu també és nostre'
Foto de la model Nyome Nichols plagiada en el cartell de la campanya del Ministeri d'Igualtat: "L'estiu també és nostre" / Instagram: @curvynyome
À Punt NTC
Paula García @apuntnoticies
28 de juliol 2022 - 22:28 Actualitzat: 30 de juliol 2022 - 18:27

La model de talles grans Nyome Nicholas ha denunciat, a través de les seues xarxes socials, que l’última campanya de l’Institut de la Dona a favor de la diversitat corporal del govern espanyol "L'estiu també és nostre" ha utilitzat la seua imatge sense demanar-li permís ni pagar-li. 

"La meua imatge l'està fent servir el govern espanyol en una campanya, però no m’han demanat permís per a utilitzar-la!", va escriure aquest dimecres en una publicació en Instagram on mencionava la ministra de Drets Socials i Agenda 2030, Ione Belarra. "Gran idea, però mala execució", afig la model britànica.

En la mateixa publicació explica que no és la primera vegada que li passa, perquè el 2020 un il·lustrador va usar la seua imatge per a vendre productes i subratlla que cal demanar permís per a fer aquestes coses. "Això és tan frustrant!", es queixa.

Però aquesta no és l'única publicació que ha fet en aquest sentit. També ho ha denunciat en el seu compte de Twitter: "Sempre usen la meua imatge sense el meu consentiment i o no em pregunten si poden fer-ho o no em paguen. La veritat és que m’afona i, a més, he de lluitar pel meu compte perquè em paguen (cosa que haurien de fer des del principi). Estic esgotada, les dones negres poden descansar alguna vegada?". 

A més, ha publicat en Instagram una captura d’aquest tuit preguntant si no es mereix ni tan sols que li pregunten si poden fer servir la seua imatge per a una campanya del govern espanyol. "No meresc que em paguen per l’ús d’aquesta imatge?", afig. "Arribats a aquest punt tots vostés són simplement irrespectuosos", postil·la. 

Les seues publicacions s’han estés ràpidament per les xarxes socials, ja que Nyome Nicholas té vora 80.000 seguidors i seguidores en Instagram i moltes persones se n’han fet ressò, denunciant que no pot ser que s’utilitze la seua imatge, almenys sense demanar-li permís. 

Aquesta és la imatge original plagiada en el cartell:

I aquest és el cartell en qüestió:

Cartell d'@ArteMapacheArt per a la campanya "L'estiu també és nostre"
Cartell d'@ArteMapacheArt per a la campanya "L'estiu també és nostre" / Ministeri d'Igualtat

La polèmica ha arribat ràpidament a les xarxes espanyoles, i Twitter s’ha omplit de missatges que denuncien aquesta pràctica i demanen responsabilitats al Ministeri d’Igualtat i a l’artista que ha dissenyat el cartell, Arte Mapache.

Un parell de dies després de la denúncia de Nicholas, la model i influencer Sian Lord, que va sofrir l'amputació d'una cama, va denunciar que la seua imatge s'havia utilitzat en el mateix cartell, també sense demanar-li permís i, a més a més, esborrant la seua cama ortopèdica. Seria la dona que en la imatge difosa pel Ministeri d'Igualtat apareix tombada amb ulleres de sol i un got a la mà. 

L'artista ha demanat perdó

Després que esclatara la polèmica, Arte Mapache s'ha pronunciat mitjançant un comunicat en forma de fil de Twitter. Hi demana públicament disculpes a les models per haver-se inspirat en les seues fotografies (donant a entendre que Nichols no és l’única en qui s’ha inspirat), i per haver usat una tipografia sense llicència, que "pensava que era lliure", aclareix.

"Després de la polèmica, justificada, al voltant dels drets d’imatge de la il·lustració, he considerat que la millor forma de pal·liar els danys que s’hagen pogut derivar de la meua conducta és repartir els beneficis que s'originen d’aquest treball a parts iguals entre les protagonistes del cartell i comprant la llicència de la tipografia", explica. 

També aclareix que ja està contactant amb les models per a solucionar-ho tan prompte com siga possible per a "intentar reparar el mal causat i tractar de solucionar-ho amb les parts implicades de forma privada". A més, recalca que la remuneració que ha rebut per fer el cartell és de 4.490 euros i no de 84.000 euros (aquest és l’import de la campanya sencera, segons el web oficial del Ministeri d’Hisenda).

"La meua intenció no va ser mai abusar de la seua imatge, sinó traslladar a la meua il·lustració la inspiració que suposen per a mi dones com Nyome Nicholas, Raissa Galvão... El seu treball i la seua imatge han de ser respectats. Gràcies pel vostre treball, inclús en aquest cas".

L'Institut de la Dona també demana disculpes

Arran de la polèmica, l’Institut de la Dona també ha publicat en Twitter un aclariment, en què diu que en "en cap moment" van tindre coneixement "que eren models reals". A més, expliquen que estan resolent el problema amb l'autora i les models i demanen disculpes "pel dany ocasionat".

El PP demana a Montero que demane disculpes i retire la campanya

El Partit Popular ha demanat a la ministra d'Igualtat, Irene Montero, que demane disculpes per la campanya li ha exigit que la retire per a "no continuar desbaratant la imatge del país".

Així ho ha assegurat en roda de premsa el subsecretari d'Economia del PP, Juan Bravo, després de la polèmica suscitada pel cartell. "Una campanya contra els estereotips en la qual s'oculta la part d'una dona discapacitada, sens dubte crec que no és la millor". Per això, proposen que demane disculpes, retirar la campanya i tornar a fer-ne una altra "per a no continuar desbaratant la imatge del nostre país", ha afirmat.

Per la seua part, el grup parlamentari de Ciutadans ha registrat una iniciativa per a conéixer el cost de la campanya, el motiu pel qual no s'ha publicat l'expedient de licitació en la plataforma de contractació, qui va decidir posar-la en marxa i el responsable que s'usara la imatge d'unes models sense el seu consentiment. Consideren "evident" que la campanya "ni ha complit els seus objectius, ni ha sigut executada de la forma més transparent".

També et pot interessar