El nombre de víctimes mortals a les carreteres valencianes cau un 44,7% del 2008 al 2019
Vianants, ciclistes i motoristes representen més de la meitat de les víctimes mortals en accidents de trànsit, segons l'informe sobre la sinistralitat viària
Els accidents s'incrementen a Espanya, però hi ha menys víctimes mortals, si bé entre aquestes augmenten els denominats "usuaris vulnerables", motoristes, ciclistes o vianants, segons una anàlisi impulsada per la Fundació Mútua Madrilenya i la Fundació Gaspar Casual sobre la sinistralitat viària entre 2008 i 2019.
En aquest període s'han produït a Espanya més d'1,1 milions d'accidents de trànsit amb víctimes lleus, greus i mortals (22,5% dones i 77,5% homes), dels quals el 40,5% s'ha produït en vies interurbanes i el 59,5% en vies urbanes.
Per contra, a la Comunitat Valenciana en aquest període de dotze anys els accidents amb víctimes han caigut un 9,71%, passant de 9.009 anuals el 2008 a 8.135 el 2019. En total s'han registrat 92.732 accidents amb víctimes, 40.467 en vies interurbanes i 52.265 en urbanes.
Pel que fa a les víctimes mortals a causa d'un accident de trànsit, a les carreteres valencianes hi ha hagut un total de 2.319 víctimes. El nombre ha disminuït al llarg del període analitzat un 44,7%, passant de 320 víctimes el 2008 a 177 el 2019.
No obstant això, els últims set anys preocupa l'augment del 21,7% de víctimes mortals a la Comunitat Valenciana, amb 141 el 2013 i 177 el 2019.
El director general de la Fundació Mútua Madrilenya, Lorenzo Cooklin, ha assenyalat que el punt més "revelador" és el de la influència de la regulació viària i el canvi d'hàbits en la ciutadania. Així, als tradicionals d'accidents per velocitat o conducció sota els efectes de l'alcohol, se sumen ara les distraccions amb els telèfons mòbils i les noves formes de mobilitat sostenible.
Un de cada quatre morts és motorista
Aquestes noves determinants afecten més els vianants, motoristes i ciclistes, la presència dels quals entre les víctimes s'ha incrementat considerablement al conjunt de l'Estat mentre el pes dels morts en turismes s'ha reduït del 48% al 37%.
Destaca, en aquest sentit, l'adversa evolució dels morts amb motocicleta des del 2014, amb un increment relatiu del 45,3% fins al 2019. En aquest any, un de cada quatre morts en carretera va ser un motorista.
Més homes morts
Per sexe, tres de cada quatre morts en accident són homes (76% del total). Per tant, la taxa de mortalitat masculina és significativament més elevada que la femenina.
Impacte socioeconòmic
A més de la pèrdua de vides humanes i del dolor i l'impacte psicològic i emocional que aquestes defuncions han provocat en les famílies, l'anàlisi ha quantificat els costos socials de la sinistralitat viària en el període analitzat (2008-2019) i ha i obtingut una xifra de 66.483 milions d'euros, la qual cosa representa el 0,5% del PIB d'Espanya.