El mòbil com a ferramenta d'aprenentatge
Un equip de professors de la UPV guanya un premi per un projecte a les aules que utilitza el mòbil per a aprendre física.
Emprar els mòbils a l’aula per a aprendre física. Es tracta d’una idea desenvolupada per un grup de quatre professors de la Universitat Politècnica de València, que ha sigut premiada per la Reial Societat Espanyola de Física i la Fundació BBVA. El treball consisteix a emprar els mòbils dels alumnes com un element motivador i innovador a classe. “Els mòbils porten una sèrie de sensors integrats amb què es poden fer mesures quantitatives de diferents experiències físiques”, ha assegurat en la secció de xarxes de Les notícies del matí Juan Antonio Monsoriu, catedràtic de Física Aplicada de la UPV i membre del projecte.
L’experiència porta en marxa al voltant de sis anys, aprofita un dispositiu d'ampli ús i fàcil accés com un telèfon mòbil i familiaritza l’estudiantat amb diferents conceptes de física clàssica, el fonament matemàtic i el maneig de programari d'ajust de dades. Les practiques s'han realitzat en grups pilot. El resultat ha sigut molt positiu. “L'alumnat veu que en lloc d'utilitzar un simple cronòmetre o una fotocèl·lula per a una experiència en un laboratori, empra el seu telèfon mòbil, cosa que motiva molt més”.
A més de les aules universitàries, els professors realitzen el projecte en el programa CiènciaLab. La idea és generalitzar aquesta manera d’aproximar-se als temes de física a l’aula i que s’utilitze sovint amb diferents projectes. Creuen que és una bona manera d'aprofitar els seus recursos i d'inspirar altres maneres d'abordar matèries d'aquestes característiques. Tot perquè l'aprenentatge siga més enriquidor, efectiu i també divertit.