Milers de persones diuen no a l’ampliació del port de València
La Comissió Ciutat Port i l’associació mediambiental Joventut pel Clima demanen que la inversió destinada a aquesta construcció es destine a altres projectes més sostenibles
Milers de persones, convocades per la Comissió Ciutat Port i l’associació mediambiental Joventut pel Clima, han eixit als carrers de València aquest divendres de vesprada en una manifestació contra l’ampliació de la vessant nort del port de València, a la qual s’han adherit 165 entitats valencianes.
El portaveu de Joventut pel Clima, David Adrià, ha explicat durant la manifestació i en declaracions a À Punt que la inversió econòmica s’hauria de fer en projectes verds, més sostenibles i d’acord amb les lleis de transició ecològica que impulsa el govern estatal. A més, Adrià ha advertit que la construcció d’una infraestructura de grans dimensions crearia “un efecte ombra” en les platges del sud de València, que n'afectaria l'orografia i el fons marí. L'ampliació també augmentaria el soroll, la contaminació de l’aire i el trànsit a la ciutat, uns efectes que afectarien els barris de Natzaret, la Malva-rosa o el Cabanyal. D'altra banda, Josep Gavaldà, membre de la comissió, ha assegurat que la pressió ciutadana ha sigut clau per a impedir el començament de les obres.
La mobilització ha començat a les 18:30 hores al passeig de l’Albereda de la ciutat de València i ha recorregut el centre pel carrer Colom fins arribar a la plaça de l’Ajuntament, on segons els organitzadors s’han concentrat al voltant de 10.000 persones per a llegir un manifest. A la marxa també han estat presents entre altres Pilar Lima, síndica de Podem a les Corts Valencianes i Joan Baldoví, diputat de Compromís al Congrés dels Diputats. També ha assistit la vicepresidenta Mónica Oltra, que ha anat com a militant de Compromís (partit que es posiciona contra l'ampliació del port).
El president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez va assegurar en març de 2021 que “d’acord amb la legislació vigent”, no és necessari renovar l’aval mediambiental, amb la qual cosa és previsible que continue avant la concessió al grup MSC per a construir i explotar la futura terminal de contenidors.
Així mateix, el projecte compta amb el suport del president de Ports de l’Estat, el castellonenc Francisco Toledo Lobo, que en declaracions a À Punt va assegurar que "el port de València pot prendre la mesura que considere oportuna" sobre una obra d'ampliació.
L’antiga platja de Natzaret va desaparéixer fa ja 34 anys, engolida per l’ampliació del port de València. Són dècades de polèmica marcades pel complicat equilibri entre creixement econòmic i sostenibilitat, l’ampliació de les relacions comercials a l’estranger i la protecció del territori.