La cara i la creu de l’ampliació del port de València

Diversos experts analitzen els avantatges i els riscos que comportarà l’ampliació nord del port de València si finalment es du a terme el projecte

Implicacions tècniques sobre la ampliació del port de València / À Punt NTC

Els més de 36.000 llocs de treball que generaria o el revulsiu que suposaria per a sectors com el del transport. És el vessant positiu de l’ampliació del port de València. En el negatiu, un aire més contaminat, l’augment del trànsit per la ciutat o la devaluació de les vivendes dels barris pròxims. És la cara i la creu de l’ampliació del port de València. À Punt ha analitzat amb diversos experts els avantatges i els riscos del projecte de construcció de la terminal nord del port, que queda ara en mans de l’Autoritat Portuària de València.

El port és un element d'importància vital per a la Comunitat Valenciana, per això no es pot deixar de banda l'ampliació. Així opina Vicent Esteban Chapapría, catedràtic de Ports i Costes de la Universitat Politècnica de València.

Assegura que la construcció de la nova terminal al nord pot generar “entre 36.000 i 40.000 llocs de treball” i tindria una important incidència en sectors com el de la construcció, inicialment, i posteriorment quan ja entrara en funcionament en el del transport, segons va concloure un dels estudis en què va participar.

Pal·liar la contaminació

Chapapría aposta obertament per executar l’ampliació de la infraestructura comercial, però adverteix que cal adoptar mesures per a pal·liar la contaminació que provocarà l’augment del trànsit marítim i cal regenerar les platges del sud de la ciutat. El catedràtic de Ports i Costes considera que la construcció de la nova terminal no suposarà danys addicionals “als que ja s’han generat” en la franja costanera del sud per les dimensions actuals del port.

“Les obres de l’abric del port estan acabades des del 2010. En aquell moment ja es va acordar que es faria un seguiment per a observar els efectes que tindria sobre les platges. Cinc anys després, s’ha constatat que la construcció de la terminal dins de l’abric que ja està fet, no causaria un impacte addicional sobre les platges del sud”.

És un projecte d’una altra època, perquè les polítiques públiques actuals porten l’etiqueta ambiental i el projecte del port no la té Joan Olmos - Enginyer de Camins i Ports

Un parer diferent és el que mostra l’enginyer de camins, canals i ports Joan Olmos. Afirma que “València té un capital històric, econòmic, cultural i ambiental contra el que atempta l’ampliació del port” que, des del seu punt de vista, “és un projecte d’una altra època, perquè les polítiques públiques actuals porten l’etiqueta ambiental i el projecte del port no la té”.

Destaca que alguns dels efectes directes de l'ampliació del port serà l'augment del soroll, de la contaminació de l’aire i del trànsit que absorbirà la ciutat, uns efectes que patiran especialment els barris de Natzaret, la Malva-rosa o el Cabanyal. També apunta que aquestes conseqüències reduiran el preu de la vivenda en aquestes zones.

A més, aquest enginyer de Camins adverteix que l'ampliació del port comporta una sèrie de projectes, com l’ampliació dels accessos o el desdoblament de carreteres, que perjudicarien la ciutat de València.

Quasi es doblarà l'activitat

“Estem parlant pràcticament de duplicar l’activitat del port. Per tant, per on es ficarien els camions?; per on passaria el tren que defensen alguns? A més de l’impacte paisatgístic que totes aquestes obres suposarien”, explicava Joan Olmos.

Considera que “València no es pot permetre una altra embranzida com la de l’ampliació sud del port, ara ens ho hem de replantejar”. “Estem a temps de repensar com el port pot servir a la ciutat sense causar més destrosses”, afig.

Entre aquestes “destrosses” els dos enginyers coincideixen que cal intervindre sense retard en les que ja ha causat l’estat actual del port i regenerar les platges del sud de València.

La situació de les costes valencianes és molt greu, és urgent resoldre-la. S’hauria d’arribar a una gestió integrada, amb tots els agents implicats Vicent Esteban Chapapría - Catedràtic de Ports i Costes de la UPV

“La situació de les costes valencianes és molt greu, és urgent resoldre-la. S’hauria d’arribar a una gestió integrada, amb tots els agents implicats, perquè encara estem a temps de corregir els efectes negatius que el port de València, com la de la resta de ports del Mediterrani, el de Gandia, el de Borriana o el de Sagunt, causen en les platges que queden al sud, on s’erosionen els arenals, especialment pels temporals del llevant”, argumentava el catedràtic Vicent Esteban Chapapría.

En la mateixa línia, Joan Olmos creu que la inversió prevista per a l’ampliació del port hauria de destinar-se “a la regeneració dels danys que ja ha causat el port de València, que en els 90 va arrasar Natzaret i va provocar desperfectes irreversibles en l’Albufera i la devesa”, sentència.

També et pot interessar

stats