L’ampliació del port de València: un debat obert per l’emergència climàtica

Unes jornades en línia per a discuteixen els punts calents d’aquesta adjudicació, que espera tancar-se en setembre.

Ampliació prevista al Port de València
Ampliació prevista al Port de València / À Punt NTC

L’antiga platja de Natzaret va desaparéixer fa ja 34 anys, engolida per l’ampliació del port de València. Són dècades de polèmica marcades pel complicat equilibri entre creixement econòmic i sostenibilitat, l’ampliació de les relacions comercials a l’estranger i la protecció del territori, qüestions que es debaten a partir d’aquest dilluns en unes trobades en línia.

L’Autoritat Portuària de València espera atorgar l’adjudicació definitiva per a l’ampliació nord a Terminal Investment Limited (TIL), filial de la naviliera suïssa MSC, cap al mes de setembre. Esperaven una data anterior, però la pandèmia ha ajornat l’operació, a falta de l’informe basat en sondejos geotècnics i de la dàrsena interior. Es tracta de l’últim document que falta per a completar l’avantprojecte que s’envia a Ports de l’Estat, el qual s’ha de pronunciar sobre l’impacte mediambiental. És aquest organisme el que ha d’aclarir si es necessita una nova declaració d’impacte ambiental (DIA) a banda de l’aportada fa ara tretze anys, un document clau que exigeixen les formacions polítiques de l’esquerra.

Les jornades estan obertes al públic i tindran lloc, a més d’aquesta vesprada, els pròxims 6, 20 i 27 de juliol. Fundació Scito i la Càtedra de Cultura Territorial Valenciana posen sobre la taula aquest punt calent on intervenen els principals agents de la seua gestió.

Petjada ambiental ‘versus’ creació de llocs de treball

Les reaccions polítiques són dispars segons es done prioritat a l’impacte ambiental o la creació “imminent” de llocs de treball. Unides Podem i Compromís van reclamar dijous passat a les Corts un nou informe ambiental que tinga en compte l’emergència climàtica actual. La petició, però, no ha tirat endavant per l’abstenció del PSPV, que ha presentat una alternativa, i l’oposició del PP, Ciutadans i Vox.

La formació morada pretenia debatre les modificacions en el projecte, que retira el dragatge del canal d’accés i la prolongació del dic d’abric de la dàrsena –dos dels punts més controvertits–, i un estudi que incloga l’ampliació nord. “S’ha de fer un estudi de tot el conjunt del projecte complet, del port i dels accessos que farien viable l’ampliació”, ha asseverat la diputada Estefanía Blanes. Així mateix, demanen retrocedir al moment d’exposició pública perquè la Comissió Ciutat-Port, representada pel veïnat i grups ecologistes, puga presentar al·legacions amb tota la informació del projecte.

El PSPV difereix en les formes i ha presentat una esmena en què insta a garantir el compliment de la normativa ambiental i la renovació de l’estudi, al mateix temps que mantenen que el termini d’al·legacions al projecte ja va concloure. Per part seua, des de Ciutadans, la diputada Mamen Peris ha demanat deixar damunt de la taula la proposta fins que comparega a la cambra Aurelio Martínez, president de l'Autoritat Portuària de València (APV).

Des del PP, Miguel Barrachina ha valorat d’irresponsable criticar que es paralitze “un projecte indispensable” per al territori valencià, mentre que el diputat de Vox Miguel Pascual es decanta per no deixar perdre l’oportunitat de situar el port en “l’epicentre de creació d’ocupació i d’activitat en un moment de crisi”.

També et pot interessar

stats