Madrid i Gran Canària recorden les més de 150 víctimes de l'accident de Spanair
Després de la tragèdia, el Parlament Europeu va aprovar l’obligació a les aerolínies de facilitar la llista de passatgers en un màxim de dos hores en cas de sinistre
Familiars i amics de les 154 víctimes de l'accident del vol JK5022 de Spanair, que es va estavellar en l'aeroport de Madrid-Barajas quan s'enlairava cap a Gran Canària el 20 d'agost de 2008, els recorden este dijous, setze anys després de la tragèdia que també va deixar 18 ferits. El que es va convertir en un dels accidents aeris més greus d'Espanya va marcar un punt d'inflexió en la seguretat aèria. Entre altres obligacions, les companyies han de facilitar la llista de passatgers en un màxim de dos hores en cas de sinistre.
L'Associació d'Afectats del Vol JK5022 ha convocat diversos actes i ofrenes florals a Madrid i Gran Canària en record de les víctimes de l'accident.
Enguany Madrid celebrarà un acte en la terminal 2 de l'aeroport en el qual presentaran la Fundació A20 Seguretat Aèria, una iniciativa que té com a finalitat promoure la cultura de la seguretat aèria, la prevenció d'accidents i, alhora, la defensa dels drets que corresponguen a les víctimes d'accidents aeris i els seus familiars.
Las Palmas de Gran Canaria, a les 11 hores (hora local), tindrà lloc una ofrena floral en el monument El Cubo, situat en la zona de La Puntilla de la platja de Las Canteras. A les 12 hores hi haurà una altra ofrena floral en la plaça de La Memoria de la capital gran canària.
Fins a la data d'este succés, el pitjor accident de l'aviació a Espanya s'havia produït l'any 1977, quan dos avions comercials van xocar a Los Rodeos (Tenerife nord), la qual cosa va provocar la defunció de 583 persones.
Spanair va fer fallida en 2012 i la causa judicial es va tancar fa deu anys, però l'Associació d'Afectats del Vol JK5022 manté la seua reivindicació per a defensar els drets dels afectats per accidents aeris.
Un abans i un després en la seguretat aèria
Després del tràgic accident, que va marcar un abans i un després en l'àmbit de la seguretat aèria a Espanya, el Parlament Europeu va aprovar en 2010 l'obligació de les aerolínies de facilitar la llista de passatgers en un màxim de dos hores en cas de sinistre, a petició d'Espanya, i l'obligatorietat d'un pla d'assistència.
La reivindicació la va portar a Europa l'associació d'afectats, després de les 30 hores d'angoixant espera per a saber la llista de passatgers de Spanair. A Espanya, es va aprovar l'agost de 2013.