L’operació biquini, una campanya “antiquada” que les xarxes han amplificat

Parlem amb experts en nutrició i psicologia, i amb les influencers Teresa López i DianinaXL, per a analitzar com la pressió estètica afecta la vida dels més joves

Imatge d'arxiu d'un grup de dones amb roba de bany
Imatge d'arxiu d'un grup de dones amb roba de bany / Shutterstock

“M’al·lucina quan em diuen en les xarxes que soc valenta per publicar fotos en biquini o banyador. Què té això de valent? Fins on hem arribat? La pressió estètica és tan alta que hi ha dones que renuncien a plans per no arribar a ensenyar el seu cos”. Teresa López, periodista i actriu d’Albatera, té clar que mostrar el cos sense filtres i amb naturalitat a través d’Instagram i Tiktok, en el seu cas, no és un acte d'heroïcitat, sinó més aïna de naturalitat. 

Amb l’arribada de l’estiu, s’acosta la pressió per lluir un “cos perfecte”, que ara a més s’accentua amb la influència de les xarxes socials. D’ací ve l’impacte que té, cada vegada més, la mal anomenada “operació biquini”, una de les moltes campanyes que les empreses de publicitat i màrqueting s’han encarregat de mantindre amb el temps i que perpetua uns cànons de bellesa, sovint inaccessibles per a la majoria de les dones.  

“L’operació biquini és un concepte vigent, encara que hauria d’estar totalment antiquat”, assegura David Expósito, vocal superior d’Universitat i Educació superior del Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes de la Comunitat Valenciana (CODiNuCoVa). Aquesta campanya només busca que a persona s’aprime en el menor temps possible, tal com explica l’expert; un model que va en contra de la base de la nutrició, com és buscar un estil de vida saludable durant un llarg temps. 

Pel que fa al perfil de pacients que acudeixen a les consultes buscant “dietes exprés”, majoritàriament es tracta de dones joves que volen aprimar-se. Però reconeix que cada vegada s’estén més als homes, que desitgen un cos musculat.  

Les xarxes socials, una arma de doble tall

L’impacte de les xarxes socials en la conducta de les persones, sobretot entre els més joves, és innegable. David Expósito afirma que, en el cas de la nutrició i la dietètica, són una “arma de doble tall”, ja que poden fomentar hàbits saludables, però de la mateixa manera, ser l’inici d’un trastorn de la conducta alimentària (TCA)

“El problema apareix quan una persona jove rep missatges roïns per les xarxes i aquests no la condueixen a la consulta d’un professional”. I ahí és quan comença el treball, no només dels dietistes nutricionistes, sinó també dels psicòlegs, com és el cas del professional Vicente Seguí. 

L’especialista en TCA reconeix que la preocupació pel cos ha anat en augment i, en el cas de les seues consultes, comença amb joves d’entre 14 i 16 anys que no saben com gestionar les emocions que els genera la seua pròpia imatge. “Les xarxes sempre actuen com a modulador, com a amplificador dels defectes”, diu Seguí. Per això, un dels primers passos del professional amb els seus pacients és reduir l’ús d’Instagram o Tiktok. 

“És fonamental desenfocar el concepte que es té de la imatge i dels cànons de bellesa. Els experts treballem a reconstruir el que significa la bellesa i reenfocar la imatge del cos”, explica Seguí.

Teresa López: “Què té de roín ensenyar els nostres cossos?”

La valenciana Teresa López Cerdán congrega més de mig milió de seguidors a Tiktok i vora 60.000 en Instagram, uns espais on parla amb naturalitat del seu dia a dia i on recorda que no hi ha res de roín en ensenyar el teu cos, sense filtres ni prejudicis. 

Sobre l’operació biquini, així com altres campanyes estètiques, ho té clar: “És la màxima expressió del capitalisme, que viu dels nostres complexos. Sense ells, moltes empreses que comercien amb cremes reductores, productes miracle de dietes o la cirurgia estètica s’afonarien”. 

Teresa, igual que la influenciadora i escriptora d’Alboraia Diana Bernardo, fan una tasca fonamental a les xarxes, com és la de generar el que anomenen com un espai segur a Internet per a totes les usuàries i empoderar-les perquè s’accepten com són. 

@teresalopezcerdan ¿Estamos READYS para el verano? Os quiero a todas disfrutando de vuestro cuerpo a remojo, #AboutDamnTime @lizzo ♬ About Damn Time - Lizzo

DianinaXL: “És preocupant no poder fer plans quan estàs en la teua zona de confort”

Diana Bernardo, més coneguda com a Dianina XL a les xarxes, té més de mig milió de seguidors en YouTube i 226.000 en Instagram. En una entrevista en À Punt Notícies reconeix que ella mateixa va patir la pressió estètica de més jove, que la va arribar a condicionar a no baixar a la platja o la piscina quan tenia 17 anys. “És preocupant no poder fer plans fins i tot quan estàs en la teua zona de confort, amb la teua família i els teus amics”, assegura. 

Als 20 anys, el seu cap va fer clic i va començar a llevar-se tots els prejudicis que tenia sobre el seu cos. “Ahí em vaig adonar que ningú em mirava quan lluïa un biquini, només em deien coses boniques. Per desgràcia, els complexos se’n van també amb l’aprovació dels altres”.  

Sobre quins consells donarien a aquelles persones que no s’atreveixen a ensenyar el seu cos a l’estiu, Teresa i Diana estan d’acord en el fet que els complexos no haurien de limitar la vida de ningú, i recorden que no pots retrocedir en el temps per a recuperar aquells moments perduts. “Després de dos anys de pandèmia, ens quedarem a casa aquest estiu? Jo dic no”, sentencia Diana. 

També et pot interessar

stats