Instagram fa 9 anys
Molt més jove que Facebook i Twitter, ha crescut molt més ràpid.
Fa exactament 9 anys, el 6 d'octubre de 2010, Kevin Systrom i Mike Krieger llançaren en l'App Store una aplicació pensada inicialment només per a dispositius d'Apple. Era l'acta de naixement d'Instagram.
El que va començar com una aplicació exclusiva per a iPhone, iPad i iPod basada fonamentalment en la immediatesa, s'ha convertit nou anys després en una plataforma amb 500 milions d'usuaris únics al dia que integra, foto, vídeo, vídeo en directe, publicacions amb caducitat, compres i, fins i tot, realitat augmentada.
L'impacte que ha tingut aquesta xarxa social ha sigut enorme. Segons el Pew Research Center, és l'aplicació que més ràpid ha crescut en nombre d'usuaris totals des que la van llançar al mercat: amb un creixement molt més accelerat que altres xarxes, com ara Facebook o YouTube –que tenen major nombre d'usuaris– però en un període de temps molt més llarg.
500 milions d'usuaris únics al dia i 1.000 milions al mes
Actualment, Instagram té 500 milions d'usuaris únics al dia i 1.000 milions al mes (segons les dades de la mateixa companyia, que no han actualitzat des del 2018), i es col·loca com la quarta xarxa social més utilitzada a Espanya (54%), segons l'informe Digital 2019, elaborat per Hootsuite i We Are Social.
A més, és la xarxa social que més està creixent sobretot entre la generació Z, que no ha connectat tan bé amb altres xarxes més antigues, com Facebook i Twitter.
A què es deu l'èxit d'Instagram?
Segons declaracions del creador de la comunitat de fans d'Instagram més gran del món, Phil González, "Instagram va més enllà de les fotos, aglutina experiències de vida", i és ací on radica el seu èxit.
Gràcies a les històries, format copiat a Snapchat (que ja s'ha quedat arrere en xifres d'usuaris) i els vídeos en directe, Instagram ha aconseguit mantindre el component d'immediatesa que la va fer triomfar en un primer moment.
Però al mateix temps ha sabut expandir-se incloent la publicació de vídeos sense restricció de durada, mitjançant Instagram TV, la compra de productes dins de la mateixa aplicació amb Check Out, i, fins i tot, incorporant la realitat augmentada amb filtres que poden crear els mateixos usuaris (si assoleixen un mínim determinat de seguidors).
Les últimes funcions que està implementant Instagram són l'opció de 'restringir' els missatges i usuaris no desitjats, i la desaparició de la visualització del nombre de m'agrades en una publicació. Ambdues responen a l'especial interés de Facebook a crear un entorn segur i evitar l'assetjament a través de les seues xarxes socials.
Pel que fa al que ens depara el futur, Facebook va presentar el 3 d'octubre l'aplicació Threads, que complementa Instagram i permet una major varietat de formes d'interactuar amb les persones que estan en la teua llista de millors amics en Instagram.