La Guàrdia Civil qüestiona que els bombers no preveren protegir la línia fèrria afectada per l'incendi de Begís

L'informe de la Benemèrita, que forma part de la investigació judicial del cas, també considera que el trasllat del lloc de comandament, per l'empitjorament sobtat de la situació, va perjudicar la protecció de la infraestructura

El reflex de les flames des d'un dels seients dels passatgers del tren de Begís / À Punt NTC

L'informe de la Guàrdia Civil sobre l'accident del tren Saragossa-València que va veure's atrapat en les flames de l'incendi de Begís (Alt Palància), qüestiona que la línia fèrria quedara fora de la zona de risc que la direcció dels bombers de la Generalitat va determinar inicialment per al sinistre. Catorze passatgers hi van resultar ferits, tres d'ells amb cremades greus.

En el document, a què ha tingut accés Las Provincias, es qüestiona que la direcció dels bombers no prevera la possible afecció del recorregut del tren, tot i reconéixer que les condicions meteorològiques van capgirar la situació en pocs minuts. El treball, que forma part de la investigació ordenada pel jutjat d'instrucció número 1 de Sogorb, destaca que aquestes mesures de protecció d'infraestructures són habituals en els grans incendis, com va passar en el de Caudiel, el juny de 2022, en què sí que es va demanar tallar el trànsit ferroviari.

A més, els investigadors estimen que el canvi de lloc de comandament avançat de Begís a Xèrica, pel canvi sobtat de situació, va perjudicar la direcció de l'operatiu i l'extensió de la protecció a la línia fèrria. A les 16:30 h, el canvi de situació obligà a desallotjar Begís i Toràs i desplaçar el lloc de comandament. Una hora i mitja després tingué lloc l'accident ferroviari.

La infraestructura va quedar fora dels tres sectors que s'havien determinat per a optimitzar l'actuació dels serveis d'extinció. Quedava a cinc quilòmetres del front de les flames. Aquest perímetre inicial es va acotar després d'un primer vol de reconeixement, fins que el vent i l'acumulació de massa forestal van causar una tempesta de foc incontrolable. El fum resultant va frustrar un tercer intent de perimetratge aeri.

El Partit Popular ha insistit a les Corts a demanar la dimissió de la consellera de Justícia i Interior, Gabriela Bravo, com a màxima responsable política de l'operatiu. La síndica María José Català l'ha acusada de "posar en risc la vida de quaranta persones". La diputada del PSPV Carmen Martínez ha qualificat d'hipòcrita la petició per la gestió dels populars l'accident del metro de València, sobre el que han recordat que "encara esperem un disculpa".

També et pot interessar

stats