El frau en la realització dels exàmens d’anglés obri el debat sobre la fiabilitat de les proves en línia

L'oferta fraudulenta s'estén també als treballs de certes assignatures, que nombrosos anuncis d'internet s'ofereixen a fer de manera il·lícita

El frau en la identitat dels examens d'anglés en línia reobri el debat sobre les proves que no són presencials / À Punt NTC

El frau en alguns exàmens d’anglés en línia, que va desvelar À Punt en exclusiva aquest dimarts, ha obert el debat sobre les llums i les ombres dels exàmens que no es fan de manera presencial. La pandèmia ha normalitzat els exàmens en línia. Unes proves que presenten l’avantatge d’evitar desplaçaments i aglomeracions, al mateix temps que no bloquegen l’activitat docent, però que grups organitzats, com el que s’oferia a fer exàmens d’anglés als opositors d’educació, fan qüestionar.

Fins a quin punt és fiable un examen en línia? Qui garanteix que la persona que està a l’altra part de la pantalla és l’alumne matriculat? Alumnes consultats per À Punt que han fet exàmens en línia admeten que les proves que no són presencials els han permés mirar els apunts, que es podien posar a prop o que el professor no està tan pendent de l'alumnat i que, per tant, és més fàcil copiar.

José Pedro García, vicerrector de planificació digital de la Universitat Politècnica de València, defensa la veracitat dels exàmens en línia, encara que admet que poden haver-hi buits que puguen aprofitar els alumnes amb més picardia: "És una ferramenta més per a avaluar el coneixement i les capacitats de l’estudiant. Pretendre que l’alumne no copie del que trau en Google... és normal que passen coses", explicava.

Ferramentes per a identificar treballs fraudulents

Ara bé, una cosa és copiar, i una altra pagar perquè algú faça l'examen per tu. El cas que denunciava À Punt aquesta setmana, en què un grup s’oferia a suplantar la identitat de la persona interessada i, per quantitats que oscil·laven entre els 1.500 euros i els 1.800, i fer-li l’examen en línia de diversos nivells d’anglés, no és l’únic. Sols cal fer una recerca en internet.

Diversos estudiants han reconegut, davant les càmeres d’À Punt, que saben de l'existència d'aquesta possibilitat. Fins i tot algun admet que li haguera agradat fer-ne ús quan ha hagut de fer algun treball complicat. Però cada vegada existeixen més ferramentes per a identificar els textos copiats.

De fet, no és estrany que alguns professors universitaris, en el document dels criteris d’avaluació que entreguen al començament del curs, especifiquen que aquells treballs amb més d’un percentatge determinat coincident amb algun text previ publicat en internet, serà suspés.

En aquest sentit, el responsable de planificació digital de la Universitat Politècnica de València destaca que també hi ha ferramentes que afavoreixen els exàmens en línia, com ara algunes que permeten plantejar problemes diferents a cada alumne, en funció del seu DNI.

Denunciar qualsevol proposta sospitosa

D’altra banda, i davant possibles ofertes per a fer exàmens de manera fraudulenta, sindicats com l’STEPV insten a denunciar aquestes propostes. 

També et pot interessar

stats