El govern espanyol vol endurir l'accés a Magisteri amb un examen i avaluar el professorat perquè puga ascendir

El Ministeri d'Educació presenta la proposta per a reformar la carrera professional del personal docent, objectiu arreplegat en la nova Lomloe

La ministra Pilar Alegría compareix en el Senat
La ministra Pilar Alegría compareix en el Senat / Europa Press

El Ministeri d'Educació ha posat damunt la taula una proposta per a reformar la carrera professional del personal docent a través d'un document que ha traslladat als sindicats i les comunitats autònomes. L'esborrany inicial, al qual ha tingut accés Europa Press, contempla fins a 24 propostes i planteja introduir exàmens per a accedir a les carreres universitàries d'educació infantil i primària (comunament anomenats graus de Magisteri). També defensa proves específiques per a poder estudiar el Màster en Formació de Professorat, que habilita per a exercir en secundària, batxillerat, formació professional i escoles oficials d'idiomes, i una avaluació de la tasca dels docents, associada a millores salarials. 

En el cas dels graus de Magisteri, aquesta prova ha d'avaluar "la competència comunicativa i raonament crític" i "la competència logicomatemática", explica el text. A més, haurà d'incloure aspectes referits a "actituds i competències de la professió docent recollides en el marc de competències professionals docents".

El ministeri justifica aquesta prova en el fet que no sols la nota d'admissió al grau (normalment de les més baixes, entorn d'un 5) permet identificar l'excel·lència. Així, considera que "incloure un requisit previ a l'accés als estudis afavoriria una millor selecció dels estudiants".

Aquest enduriment en l'accés a la professió docent també es trasllada per als qui volen ser professors d'estudiants majors de dotze anys. Per a això, hauran de cursar el Màster en Formació del Professorat, postgrau que habilita per a exercir la professió a qualsevol persona amb un títol universitari. Dins d'aquest màster, les persones aspirants cursen una determinada especialitat de docència, en funció de la formació inicial que tinguen. 

La proposta de reforma del ministeri liderat per Pilar Alegría també passa, en conseqüència, per modificar-ne l'accés. En concret, es volen establir "uns requisits bàsics relacionats amb l'àrea de coneixement d'aquesta especialitat", els quals podran consistir en "mòduls formatius complementaris de caràcter disciplinari". I a això se suma una altra prova més: "Es podria, així mateix, valorar la possibilitat d'establir una prova d'accés al Màster de Formació del Professorat de manera similar a la proposta que s'ha realitzat en els graus en Educació Infantil i Primària", indica la proposta.

La reforma de la funció pública docent és un dels objectius marcats en la nova llei educativa (Lomloe) —també coneguda com Llei Celaá—, segons el qual el govern espanyol ha de presentar, en el termini d'un any a partir de l'entrada en vigor de la llei, una proposta normativa que regule la formació inicial i permanent, l'accés i el desenvolupament professional del professorat.

També et pot interessar