La Fiscalia arxiva la denúncia de Compromís contra les teràpies de conversió
Assenyala que la Conselleria d'Educació haurà de determinar si existeix o no una infracció administrativa de la llei d'igualtat de les persones LGTBI
La Fiscalia Provincial de València ha decidit arxivar la denúncia presentada per Compromís el mes d'octubre del 2024 per les pseudoteràpies de conversió que haurien estat aplicant, suposadament, diversos col·legis diocesans.
La denúncia de Compromís apuntava al possible delicte d'odi contra la comunitat LGTBI per part de la Fundació Sant Vicent Màrtir Col·legis Diocesans, després que l'Associació Espanyola contra les Teràpies de Conversió va denunciar set diòcesis espanyoles entre les quals està la de València. El motiu és que impartien cursos encaminats a curar l’homosexualitat en els quals el material de formació dels docents arribava a queixar-se “que en els anys setanta del segle passat l'homosexualitat va deixar de considerar-se un trastorn psicològic i psiquiàtric per la pressió del lobby gai" i que això prohibeix que “s'estudie la manera d'ajudar les persones amb AMS (atracció cap al mateix sexe)”.
La fiscal que ha examinat el cas ha resolt en un escrit, amb data 15 d’abril del 2025, que no és possible asseverar l'existència de delicte, si bé ha remés les actuacions a la Conselleria d'Educació davant de la possibilitat que s'haja incorregut en una infracció administrativa.
A més, segons l’escrit, la fiscal no ha observat, en esta causa denunciada per Compromís, "actes d'incitació, promoció o afavoriment de l'odi, violència o discriminació o hostilitat contra el col·lectiu afectat, en este cas les persones LGTBI".
"Investigats els fets per la Policia Nacional, no s'ha aconseguit identificar cap persona que haja sigut sotmesa a alguna mena de teràpia de conversió o reversió pels denunciats. Per això, no consta cap víctima identificada policialment la dignitat o la integritat moral de la qual s'haja vist danyada o menyscabada", afig.
No obstant això, segons ha dit que observa el ministeri públic, en una web de les esmentades per Compromís, "s’ofereixen cursos i publicacions en les quals es presenta l'homosexualitat com a producte de traumes i d'una incorrecta maduració, i es proposa la intervenció pastoral i terapèutica per a tallar les causes i recuperar la masculinitat o feminitat heterosexual natural".
Per això, considera la fiscal, l'autoritat autonòmica competent haurà de determinar si existeix o no una infracció administrativa de la llei 23/2018 d'igualtat de les persones LGTBI a la Comunitat Valenciana, ja que esta llei contempla com a falta molt greu la realització, difusió o promoció de teràpies o pseudoteràpies de conversió destinades a modificar l'orientació o identitat sexual.