Diverses associacions presenten demandes al Tribunal Suprem contra la clausura del tram ferroviari entre Tarancón i Utiel
Consideren una “victòria parcial” que l’alt tribunal haja suspés cautelarment el tancament de la línia
CCOO, Ecologistes en Acció i Esquerra Unida han presentat demandes en la sala tercera contenciosa administrativa del Tribunal Suprem pel tancament parcial de la línia ferroviària Madrid-Conca-València, aprovada el 21 de febrer pel Consell de Ministres: en concret, el trajecte parcial Tarancón-Utiel.
Esgotada la via administrativa, aquestes organitzacions anunciaren en juliol que recorrerien contra la mesura, i han presentat les denúncies corresponents el 7 de desembre. Segons han informat en nota de premsa conjunta, una “part substancial” de la societat afectada pel tancament, agrupada en les seues institucions municipals i associacions d'índole molt variada, es va oposar “amb tots els mecanismes legals al seu abast” a aquesta decisió, que consideren “injustificada” i “pròpia del cinema berlanguià, però del dolent”, ja que el 2023 és l’Any Europeu del Ferrocarril.
Segons el parer d'aquestes organitzacions, aquesta decisió va tindre l’impuls de lobbistes immobiliaris, àvids de 220.000 metres quadrats de sòl ferroviari al centre de la ciutat i, per tant, “absolutament aliens a l'interés general de la ciutadania". En el comunicat de premsa afirmen que és una decisió gens democràtica, aliena al dret de participació ciutadana que preveu la Constitució, a la rendibilitat social i al dret d'igualtat. Així mateix, diuen que també és contrària al dret de mobilitat universal de les persones que no disposen de permís de conduir i/o vehicle propi, i critiquen que la mesura l’haja presa una “elit funcionarial i tecnocràtica, aliena a la realitat social dels pobles de l'Espanya buidada”.
Per això, han presentat uns recursos que, a parer seu, posen en evidència aspectes greus que demostren regust d'un temps en què l’administració mateixa actuava sense respecte a la llei, i a l'interès superior de la ciutadania.
Denuncien l’atropellament ciutadà de quasi 180.000 persones —xifra que s'eleva a quasi cinc milions incloent-hi la població de Madrid i València—, que perden una important opció de mobilitat més segura i sostenible per una “decisió arbitrària”.
Dit això, han assegurat que tenen depositades “grans esperances que es faça justícia”, perquè el fet que s'haja admés la mesura de suspensió cautelar de la decisió de clausura que s'impugna, “ja ha sigut una victòria parcial”.