El director de la DGT es mostra a favor del peatge en autovia

Pere Navarro afirma que en tots els països europeus es paga per la conservació i el manteniment

El director general de trànsit, Pere Navarro, compareix en la Comissió d'Interior del Senat
El director general de trànsit, Pere Navarro, compareix en la Comissió d'Interior del Senat / Zipi (Efe)

El director general de Trànsit, Pere Navarro, es mostra partidari d'implementar el sistema de pagament per ús en la xarxa de carreteres de l'Estat. "En tots els països europeus es paga en la conservació i el manteniment de les carreteres d'alta capacitat, en tots", ha afirmat. El responsable de la Direcció General de Trànsit (DGT) ha defensat aquesta possibilitat en la seua compareixença davant la Comissió d'Interior del Senat.

Navarro ha explicat que a Espanya, després de la fi de les concessions, aquest cost l'està assumint el pressupost de l'Estat. "No podem. Vosté, quan va amb tren, no va gratis. Hi ha unes infraestructures que cal pagar-les ací i en qualsevol país", ha manifestat, per a després afegir que "es pot discutir" si només es paga pel cost de la conservació i el manteniment.

Precisament, el govern va donar a conéixer aquest dimecres en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència remés a Brussel·les, que preveu 2024 com la data en la qual es podria començar a implementar el sistema de pagament per ús en la xarxa de carreteres de l'Estat. És la resposta als dos principis en els quals es basarà a partir d'aleshores la utilització de les carreteres: "qui contamina, paga" i "el que usa, paga".

Fins a aquest moment, l'executiu preveu dur a terme una campanya de "conscienciació i sensibilització" sobre els transportistes i la població quant a la necessitat d'executar la mesura.

Així mateix, el director de Trànsit ha declarat que implementar el sistema de pagament en aquestes vies "és un tema d'Estat". "Faríem bé de posar-nos d'acord tots per a resoldre aquest tema d'Estat. No podem carregar als pressupostos de l'Estat la conservació i manteniment d'autopistes i autovies i fer que la pobra iaia que cobra una pensió, que no té ni cotxe, estiga pagant la conservació i el manteniment de les carteres d'alta velocitat", ha subratllat.

D'aquesta manera, Pere Navarro ha defensat que, en aquesta qüestió, "el que usa, ho paga" i ha instat els grups a posar-se d'acord en aquesta matèria perquè, si no, segons ha apuntat, Brussel·les li dirà a Espanya: "Et vam enviar diners, però no és perquè pagueu la conservació i el manteniment de la carretera".

No obstant això, ha matisat que quan s'implementa un peatge "del tipus que siga, normalment, sempre s'exclouen alguns casos" com els viatges quotidians per temes laborals, per raons d'estudis o, fins i tot, mèdics.

Examinadors de trànsit

La majoria de les intervencions dels senadors han estat centrades en la falta d'examinadors de trànsit. En aquest punt, el director de la DGT ha informat que ha desenvolupat una estratègia que passa per la creació d'una bossa d'interins de cada territori.

En concret, Pere Navarro ha especificat que al llarg del mes de maig s'incorporaran 47 nous examinadors d'ofertes d'ocupació públiques anteriors, i que altres 35 interins arribaran al juliol. A més, ha destacat que la DGT ha convocat 60 noves places i altres 100 pel sistema de promoció interna. "Fins a l'estiu tindrem problemes, però després de l'estiu, amb tot aquest ventall de mesures, d'alguna manera hauria de normalitzar-se i hauríem de donar un servei raonable", ha declarat.

També et pot interessar

stats